لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۲:۴۷

سفر هیات سیاسی طالبان به ایران؛ وزارت خارجه افغانستان: تهران با کابل هماهنگ است‎


ملا عبدالغنی برادر (در وسط)
ملا عبدالغنی برادر (در وسط)

یک هیئت سیاسی طالبان به ریاست ملا عبدالغنی برادر بامداد سه‌شنبه هفتم بهمن وارد تهران شد تا با وزیر خارجه ایران و همچنین نماینده ویژه ایران در امور افغانستان دیدار کند.

بنا بر گزارش‌ها، این سفر به دعوت وزارت خارجه ایران انجام شده و قرار است در این دیدارها در مورد وضعیت مهاجران افغان و روند صلح در افغانستان گفت‌وگو شود.

وزارت خارجه افغانستان نیز اعلام کرد که ایران از پیش کابل را در جریان سفر هیات طالبان قرار داده و نظر دولت این کشور را جویا شده بود. به گفته این وزارتخانه، جمهوری اسلامی ایران افزون بر شرح دیدگاه‌های خود می‌خواهد طالبان را در جریان اجماع منطقه‌ای در خصوص ضرورت آتش‌بس فوری و دستیابی به توافق جامع قرار دهد.

این اطلاعیه می‌افزاید که تهران می‌خواهد طالبان را از طرح جامع صلح در چارچوب نظام جمهوری و حفظ ارزش‌های قانون اساسی افغانستان، آگاه سازد و همچنین اطمینان حاصل کند که افغانستانِ پس از جنگ بار دیگر به‌پایگاه امن گروه‌های تروریستی مبدل نخواهد شد.

وزارت خارجه افغانستان در نهایت ابراز امیدواری کرده است که «طالبان به خواست برحق مردم افغانستان برای قطع خونریزی و تامین صلح پایدار تن دهند و به تقاضای کشورهای منطقه و جهان برای تامین‌آتش‌بس و رسیدن به توافق جامع صلح از طریق گفت‌وگوهای معنادار و صادقانه، احترام بگذارند».

سفر هیات طالبان به تهران در حالی انجام شده است که حدود یک ماه پیش از این محمدجواد ظریف، وزیر خارجه ایران در گفت‌وگو با شبکه تلویزیونی «طلوع نیوز» افغانستان تاکید کرد که «طالبان اقدامات تروریستی بسیار انجام داده است… و ما هنوز طالبان را از گروه تروریستی خارج نکرده‌ایم».

پس از حمله طالبان به کنسولگری ایران در مزار شریف افغانستان در ۱۷ مرداد ۱۳۷۷ و کشته شدن هشت دیپلمات ایرانی به دست این گروه شبه‌نظامی، ایران تا مرز مداخله نظامی نیز پیش رفت.

محمدجواد ظریف در مصاحبه خود با «طلوع نیوز» گفت که ما این موضوع را «نه بخشیده‌ایم و نه فراموش کرده‌ایم»، اما افزود که با توجه به «واقعیت‌های» افغانستان، جمهوری اسلامی ایران گروه طالبان را «بخشی از راه حل» در آن کشور می‌داند.

کابل و چند شهر دیگر افغانستان در ماه‌های اخیر به‌رغم مذاکرات صلح میان طالبان و حکومت افغانستان صحنه خشونت‌های مرگبار بوده است.

دور دوم این مذاکرات که در دوحه، پایتخت قطر، برگزار می‌شود، قرار بود شانزدهم ۱۶ دی آغاز شود اما تنها سه نشست فرعی در این ارتباط برگزار شده و مذاکرات اصلی عملاً متوقف شده است.

با استفاده از گزارش‌های خبرگزاری ایرنا و رادیو فردا/س.ن/ک.ر

XS
SM
MD
LG