لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۵۱

اختلاف‌نظر فرانسه و روسیه بر سر نحوه احیای کامل برجام


ژان ایو لودریان، وزیر خارجه فرانسه  و  سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه. عکس از آرشیو
ژان ایو لودریان، وزیر خارجه فرانسه  و  سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه. عکس از آرشیو

دفتر ریاست‌جمهوری فرانسه اعلام کرده است که از نظر دولت فرانسه، قبل از بازگشت آمریکا به برجام، ایران باید به توافق هسته‌ای «پابیند شود».

به گزارش خبرگزاری رویترز ، این مقام کاخ الیزه روز سه‌شنبه، ۷ بهمن گفته است که ایران اگر برای مذاکرات هسته‌ای جدی است، باید از انجام «اقدامات تحریک‌آمیز بیشتر» خودداری کند و به تعهداتی که در توافق هسته‌ای داده است، احترام بگذارد.

این اظهارنظر یک روز پس از گفتگوی تلفنی امانوئل مکرون و جو بایدن، روسای جمهور فرانسه و ایالات متحده منتشر شده است.

دفتر ریاست‌جمهوری فرانسه روز گذشته اعلام کرده بود که رهبران دو کشور طی این مکالمه که نخستین گفت‌وگوی آنها پس از مراسم تحلیف آقای بایدن محسوب می‌شود، «تمایل خود را برای همکاری مشترک به منظور برقراری صلح در خاور نزدیک و خاورمیانه و به‌ویژه مسئله هسته‌ای ایران ابراز کردند».

در همین حال، سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه که روز سه‌شنبه ۷ بهمن در مسکو در یک نشست خبری مشترک با محمدجواد ظریف، وزیر خارجه ایران سخن می‌گفت، «بازگشت آمریکا برجام» را اساس و زمینه بازگشت ایران به اجرای کامل برجام خوانده است.

در روزهای اخیر با شروع به کار دولت بایدن، امیدواری درباره احیای کامل توافق هسته‌ای افزایش یافته است ولی دولت آمریکا می‌گوید اگر ایران به تعهدات خود بر اساس برجام عمل کند، واشینگتن نیز به توافق هسته‌ای بازخواهد گشت.

در نقطه مقابل، علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی اعلام کرده است که حکومت ایران برای بازگشت آمریکا به برجام خیلی عجله ندارد و ابتدا باید تحریم‌ها لغو شود.

مجید تخت‌روانچی، سفیر ایران در سازمان ملل نیز روز گذشته تاکید کرد که تهران برنامه‌ای برای گفت‌وگو با دولت جو بایدن ندارد و منتظر است که رئیس جمهور جدید ایالات متحده گام اول را در راستای لغو تحریم‌ها و بازگشت به توافق هسته‌ای بردارد.

پیش از این محمدجواد ظریف، وزیر خارجه ایران، نیز در اظهاراتی مشابه گفته بود تا مادامی که ایالات متحده به توافق هسته‌ای بازنگردد، تهران آمادگی آن را ندارد که حسن نیت از خود نشان بدهد یا گامی در جهت اعتمادسازی بردارد.

علی‌رغم استدلال ایران که واشینگتن باید اولین گام را بردارد، آنتونی بلینکن، گزینه جو بایدن برای وزارت خارجه ایالات متحده، تاکید کرده است که دولت جدید آمریکا در وهله نخست می‌خواهد ارزیابی کند که آیا ایران به توافق هسته‌ای عمل می‌کند یا نه.

آوریل هاینز، گزینه آقای بایدن برای ریاست سازمان اطلاعات و امنیت آمریکا، نیز به سنا گفته است که هیچ تصمیم بلادرنگی درباره بازگشت به برجام گرفته نشده است.

ایران در پی خروج ایالات متحده از توافق هسته‌ای گام به گام در جهت نقض تعهدات هسته‌ای خود حرکت کرده و از جمله ذخیره اورانیوم غنی‌شده خود و درصد غنی‌سازی اورانیوم را افزایش داده است.

کارشناسان هسته‌ای می‌گویند که اگر با توافق هسته‌ای زمان مورد نیاز ایران برای دستیابی به سلاح اتمی دوازده ماه بود، الان این زمان به سه تا چهار ماه کاهش پیدا کرده است.

ژان ایو لودریان، وزیر خارجه فرانسه با اشاره به اقدامات ایران در ماه‌های گذشته، گفته بود که سیاست فشار حداکثری دولت ترامپ نتیجه بخش نبوده و ایران در مسیر تقویت توانمندی ظرفیت سلاح اتمی خود است و با دستیابی به سلاح هسته‌ای فاصله چندانی ندارد.

حکومت ایران در سال‌های اخیر بارها هرگونه تلاش برای دستیابی به سلاح هسته‌ای را رد کرده است.

منبع: خبرگزاری رویترز، خبرگزاری فارس، آرشیو رادیو فردا. ر.ح/ف.دو
XS
SM
MD
LG