لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۲۰

آیا سرانجام اپل گوشی تاشو می‌سازد؟


تصویر از یک ویدئوی انیمیشن طراحی مفهومی
تصویر از یک ویدئوی انیمیشن طراحی مفهومی

مجله فناوری: اپل آزمایش‌های اولیه روی آیفون تاشو را شروع کرده است و شاید پس از شرکت‌هایی مانند سامسونگ و هواوی، گوشی تاشو روانۀ بازار کند. شرکت ریزر هم یک ماسک هوشمند ساخته است.

آیفون تاشو

آزمایش آیفون تاشو شاید خبر خوبی برای عاشقان این برند باشد؛ آن‌هایی که در دو سال گذشته می‌پرسیدند چرا اپل مانند سامسونگ گوشی تاشو نمی‌سازد. البته سامسونگ با ساخت گوشی تاشو ریسک بزرگی را پذیرفت و به دلیل مشکلات فنی، محصولات تاشوی‌ آن با تأخیر وارد بازار شد، اما حالا پس از دو سال محصولات تاشو تا حدودی کاکرد خود را نشان داده‌اند.

گوشی‌های تاشو در واقع محصولات هیبریدی هستند؛ محصولاتی که هم کارکرد گوشی دارند و هم کاربرد تبلت.

آن‌گونه که بلومبرگ گزارش کرده، اندازۀ کوچک‌ترین صفحه‌نمایش در این گوشی تاشو ۶.۷ اینچ است و اپل از لولاهای مخفی در این محصول استفاده کرده است. در این محصول احتمالاً اپل از حسگر اثر انگشت در زیر صفحه‌نمایش استفاده می‌کند.

فعلاً پیشتاز ارائه گوشی‌های تاشو در جهان شرکت سامسونگ است. این شرکت با ارائه گلکسی فولد فصل جدیدی را در بازار تلفن ‌همراه ایجاد کرد.

این گوشی دارای دو صفحه AMOLED است. نمایشگر خارجی ۴.۶ اینچ و نمایشگر بزرگ داخلی ۷.۳ اینچی است. در قسمت پشتی سه دوربین وجود دارد که در حال باز و در حال تاشو قابلیت استفاده دارند و در پشت دستگاه در هر دو وضعیت قرار می‌گیرند.

ماسک‌های پیشرفتۀ ریزر

ریزر که یکی از شرکت‌های معروف در زمینه ساخت تجهیزات سخت‌افزاری به‌خصوص در حوزۀ بازی است، یک ماسک خاص N95 را توسعه داده است.

این ماسک دارای سیستم تهویه فعال است و یک محافظ شفاف دارد که می‌توان صورت را هنگام صحبت کردن دید. این ماسک را می‌توان مثل موبایل شارژ کرد و با استفاده از نور فرابنفش هم ضدعفونی می‌شود.

تلوزیون هشت کی ۸۵ اینچی

شرکت تی‌سی‌ال یک تلوزیون ۸۵ اینچی ساخته است که می‌تواند محتوای هشت کی را پخش کند. البته هنوز تعداد محتوایی که کیفیت هشت کی داشته باشند خیلی محدود است، اما ارائه چنین محصولی نشان می‌دهد احتمالاً تا چهار سال آینده محصولات با این کیفیت همه‌گیر خواهند شد.

بیشترین قابلیت درک چشم انسان هشت کی است و شاید پس از این دیگر اضافه شدن به میزان کی‌ها چندان مؤثر نباشد.

پردازندۀ جدید کوالکام

شرکت کوالکام که از اصلی‌ترین سازندگان پردازنده‌های موبایلی است، پردازندۀ اسنپ‌دراگون ۸۷۰ را معرفی کرده است.

پردازندۀ ۸۷۰ در اصل توسعه‌یافتۀ پردازندۀ اسنپ‌دراگون ۸۶۵ است. این پردازنده با سرعت ۳.۲ گیگاهرتز حدود ۱۰ درصد از پردازندۀ اسنپ‌دراگون ۸۶۵ سریع‌تر است. با این حال، این پردازنده از محصول اسنپ‌دراگون ۸۸۸ که قوی‌ترین پردازندۀ اندرویدی است ضعیف‌تر است. اسنپ‌دراگون ۸۸۸ بر اساس لیتوگرافی پنج نانومتری همانند پردازندۀ آیفون ۱۲ توسعه یافته اما هنوز نتوانسته از پردازندۀ آیفون ۱۲سریع‌تر باشد.

اسنپ‌دراگون ۸۷۰ احتمالاً در تلفن‌های همراه میان‌ردۀ اندرویدی بازار استفاده خواهد شد.

ابررایانۀ سیمرغ

خبرگزاری ایسنا گزارش داده است که به‌زودی ابررایانه‌ای در ایران با نام سیمرغ معرفی خواهد شد.

این خبرگزاری در توضیح چنین آورده است: «ابررایانۀ سیمرغ در حوزه‌های هوش مصنوعی، کلان‌داده‌ها و اینترنتِ اشیا کاربرد دارد و زمینه پیش‌بینی هوا، تحلیل زمین‌شناسی، زلزله‌شناسی و تحلیل داده‌های ژنتیکی را بر بستر داده‌ها فراهم می‌کند و طبق وعده وزارت ارتباطات، امسال به بهره‌برداری می‌رسد.»

این محصول با همکاری پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات و دانشگاه صنعتی امیرکبیر در حال ساخت است.

گزارش شده است که ابررایانۀ سیمرغ ظرفیت پردازشی حدود ۱۶۰ ترافلاپس (۱۶۰ تریلیون عملیات پردازش در یک ثانیه) دارد و عملیات توسعه آن تا مقیاس پتافلاپس یا ۱۰ به توان ۱۵ (یک میلیون میلیارد محاسبه در یک ثانیه) هم خواهد رسید. مطالعه برای توسعۀ سرعت پردازش در مقیاس اگزافلاپس یا ۱۰ به توان ۱۸ (یک میلیارد میلیارد محاسبه در یک ثانیه) نیز ادامه پیدا می‌کند.

XS
SM
MD
LG