لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۲۹

کاهش ۶۷ درصدی صادرات ایران به ترکیه در سال ۲۰۲۰


آمارهای رسمی ترکیه نشان می‌دهد که واردات این کشور از ایران طی سال ۲۰۲۰ به شدت سقوط کرده است.

مرکز آمار ترکیه در گزارشی که روز جمعه ۱۰ بهمن منتشر کرد می‌گوید این کشور در سال گذشته میلادی یک میلیارد و ۱۹۱ میلیون دلار واردات از ایران داشته است که گویای یک افت ۶۷ درصدی است.

این رقم در سال ۲۰۱۹ بیش از ۳ میلیارد و ۶۰۰ میلیون دلار و در سال ۲۰۱۸ بیش از ۷ میلیارد دلار بود.

بخش عمده افت واردات ترکیه از ایران مربوط به توقف کامل خرید نفت ایران و سقوط چشمگیر خرید گاز از جمهوری اسلامی است.

هنوز ترکیه جزئیات ۱۲ ماه واردات گاز از ایران را منتشر نکرده، اما آمارهای ۱۱ ماهه اداره تنظیم بازار انرژی این کشور نشان می‌دهد ۴.۵ میلیارد متر مکعب گاز از ایران دریافت کرده، در حالی که در دور مشابه سال ۲۰۱۹ این رقم نزدیک ۶.۹ میلیارد متر مکعب بود.

مرکز آمار ترکیه همچنین می‌گوید در سال ۲۰۲۰ حدود ۲ میلیارد و ۴۵۰ میلیون دلار صادرات به ایران داشته است که نسبت به سال ۲۰۱۹ حدود ۱۰ درصد کاهش یافته است.

برای اولین بار است که صادرات ترکیه به ایران از وارداتش پیشی گرفته است.

آمارهای چین، کره جنوبی، ژاپن و هند نیز نشان می‌دهد برای اولین بار صادراتشان به ایران از واردات آنها پیشی گرفته است.

آمارهای وزارت اقتصاد ژاپن حاکی است واردات این کشور از ایران طی سال گذشته میلادی به ۳۴ میلیون دلار رسیده که معادل تنها ۳ درصد وارداتش از جمهوری اسلامی در سال ۲۰۱۹ است.

آمارهای گمرکی نشان می‌دهد صادرات ایران به چین در سال ۲۰۲۰ نصف شده و به ۶.۴ میلیارد دلار رسیده است. صادرات ایران به هند و کره جنوبی نیز روی‌هم رفته از ۴.۳ میلیارد دلار در سال ۲۰۱۹ به ۲۸۸ میلیون دلار در سال گذشته میلادی سقوط کرده است.

هنوز اتحادیه اروپا و روسیه آمارهای ۱۲ ماهه ۲۰۲۰ را منتشر نکرده‌اند، اما آمارهای ۱۱ ماهه پارسال کمیسیون اروپا حاکی است که در این مدت ۲۷ عضو اتحادیه ۶۵۸ میلیون یورو واردات از ایران داشته‌اند که نسبت به دور مشابه ۲۰۱۹ حدود ۵ درصد رشد داشته، اما نسبت به دور مشابه ۲۰۱۸ به شدت سقوط کرده است. در ۱۱ ماه سال ۲۰۱۸ ایران بیش از ۹.۳ میلیارد یورو صادرات به اتحادیه اروپا داشت که ۱۴ برابر سال ۲۰۲۰ است.

صادرات ۱۱ ماهه اتحادیه اروپا به ایران نیز به ۳.۳۶ میلیارد یورو رسیده که نسبت به دور مشابه ۲۰۱۹ بیش از ۱۵ درصد افت داشته است. این رقم در دور مشابه ۲۰۱۸ بیش از ۸.۶ میلیارد یورو بود.

آمارهای ۱۱ ماهه گمرک روسیه هم نشان می‌دهد ۷۰۳ میلیون دلار واردات از ایران داشته که نسبت به دور مشابه ۲۰۱۹ حدود ۴۴ درصد رشد داشته، اما صادراتش به ایران با افتی ۸ درصدی به ۱.۲۸ میلیارد دلار رسیده است.

با استفاده از گزارش‌ مرکز آمار ترکیه، گمرک‌ کشورهای چین، روسیه، کره جنوبی، و وزارتخانه‌های اقتصاد هند و ژاپن، کمیسیون اروپا؛ ف.ق/س.ن

XS
SM
MD
LG