لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۶:۳۸

کارشناسان سازمان ملل از اعدام جاوید دهقان‌خلد «شوکه» شده‌اند


جاوید دهقان‌خلد
جاوید دهقان‌خلد

کارشناسان سازمان ملل روز پنج‌شنبه ۱۶ بهمن‌ماه اعدام جاوید دهقان‌خلد زندانی بلوچ در ایران را محکوم کرده و گفته‌اند از این خبر «شوکه» شده‌اند.

همزمان عفو بین‌الملل گزارش داده که از ۲۹ آذر ۱۳۹۹ تاکنون ۱۹ شهروند بلوچ در ایران اعدام شده‌اند.

کارشناسان سازمان می‌گویند به رغم درخواست هفته گذشته آنها درباره توقف فوری اعدام آقای دهقان‌خلد، از اجرای این حکم «شوکه» شده‌اند.

مرکز رسانه قوه قضاییه جمهوری اسلامی روز شنبه ۱۱ بهمن‌ماه تایید کرد که حکم اعدام آقای دهقان‌خلد همان روز اجرا شده است.

به گزارش وبسایت سازمان ملل، کارشناسان حقوق بشر این نهاد بین‌المللی قبلا نگرانی «عمیق» خود درباره «نقض جدی» روند دادگاه آقای دهقان شامل اعترافات اجباری زیر شکنجه، نگهداشتن طولانی مدت وی در سلول انفرادی و عدم بازبینی حکم اعدام در دادگاه تجدید نظر را به مقامات ایران منتقل کرده بودند، اما ایران اعتنایی به این درخواست نکرده است.

این گزارش، احکام اعدام‌ها در ایران را نتیجه شکنجه و اعترافات اجباری متهمان نامیده و نگرانی این نهاد بین‌المللی از دیگر موارد اخیر اعدام‌های شهروندان بلوچ را اعلام کرده است.

به گفته مقامات قضایی ایران، اتهامات آقای دهقان با پرونده عبدالحمید میربلوچ‌زهی که روز ششم دی‌ماه گذشته اعدام شد، مرتبط بود.

قوه قضاییه ایران پیشتر اعلام کرده بود که عبدالحمید میر‌بلوچ‌زهی در جریان تیراندازی در ۲۰ فروردین ۹۴ در کوه بیرک در نزدیکی شهرستان خش در استان سیستان و بلوچستان موجب کشته شدن دو مامور سپاه پاسدار شده بود.

جاوید دهقان‌خلد اردیبهشت ۱۳۹۶ به اتهام «محاربه» توسط شعبه ۱ دادگاه انقلاب در زاهدان به اعدام محکوم شد.

این در حالی است که سازمان عفو بین‌الملل در بیانیه‌ای گفته است که در دوران حبس انفرادی، مأموران سپاه پاسداران بارها آقای دهقان‌خلد را شکنجه کردند تا به عضویت در گروه «جیش‌العدل» و همین طور تیراندازی مهلک به دو مامور سپاه پاسداران در جریان حمله‌ای در ۲۰ فروردین۱۳۹۴ «اعتراف» کند.

در این میان عفو بین‌الملل روز پنج‌شنبه ۱۶ بهمن‌ماه اعلام کرد که از ۲۹ آذر تاکنون ۱۹ شهروند بلوچ و یک عرب در ایران اعدام شده‌اند.

این گزارش می‌گوید از اول دسامبر پارسال تاکنون (حدود دو ماه و چهار روز) حداقل ۴۹ نفر در ایران اعدام شده‌اند که یک سوم آنها شهروند بلوچ هستند.

با استفاده از گزارش‌های سازمان ملل، عفو بین‌الملل و رادیو فردا؛ ف.ق/س.ن

XS
SM
MD
LG