لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۰۵:۵۶

کرونا در ایران؛ پیش‌بینی افزایش مرگ‌ومیر تا «چهار هفته آینده»


در حالی که قرار است روز سه‌شنبه، ۲۱ بهمن، واکسیناسیون محدود کرونا در ایران شروع شود، مسعود مردانی، عضو ستاد ملی مقابله با کرونا، با اشاره به افزایش روند ابتلا گفته است: « حدود چهار هفته آینده شاهد افزایش مجدد موارد مرگ‌ومیر کرونا در کشور خواهیم بود».

آقای مردانی به خبرگزاری ایرنا گفته است که در «اکثر استان‌های کشور» شاهد افزایش مراجعه مردم هستیم و اگر دوره جدید همراه با «ویروس جهش‌یافتهٔ» کرونا باشد، «موارد ابتلا و میزان مرگ‌ومیر بیشتر خواهد بود».

او همچنین از کاهش رعایت پروتکل‌‌ها، افزایش سفرهای داخلی، برگزاری جشنواره‌های فرهنگی مثل فجر، بازگشایی مشاغل و ادارات و افزایش سفرهای خارجی به عنوان مواردی نام برده که سبب شده «نوعی عادی‌انگاری» در کشور فراگیر شود.

محمدطالب‌پور، رئیس بیمارستان سینا، نیز گفته است باید «انتظار یک فاز خطرناک بیماری» کرونا را داشته باشیم و زمان این فاز «اواخر بهمن‌ماه» برآورد کرده است.

او تأکید کرده است که بیماری کرونا «فعلا آتش زیر خاکستر است و اگر شعله‌ور شود ممکن است وسعت بسیار زیادی داشته باشد».

در اظهارنظری دیگر، رئیس دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز روز یکشنبه، ۱۹ بهمن، نسبت به خیز ویروس کرونا در استان خوزستان هشدار داد.

فرهاد ابول‌نژادیان گفت که مطابق آمار و بررسی‌ها، خیز جدید ویروس کرونا در استان خوزستان از خیز نخست هم «تندتر» است.

او آماری در این زمینه اعلام نکرد اما خبرگزاری ایرنا روز شنبه از قول غلامرضا شریعتی، استاندار خوزستان، گزارش داده بود که موارد بستری ناشی از شیوع ویروس کرونا در خوزستان از ۸۵ نفر روزانه به ۲۶۰ نفر، معادل سه برابر، افزایش یافته است.

مقام‌های محلی در استان‌های کرمانشاه و هرمزگان نیز از افزایش سریع تعداد بیماران در این استان‌ها خبر داده‌اند.

محمود حسین‌پور، معاون دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان، گفته است که «کرونا در روستاهای استان طغیان جدیدی دارد» و از «برگزاری مراسم‌های عروسی ، عزا، مسافرت و دید و بازدیدهای خانوادگی» به عنوان علت این بحران نام برده است.

علیرضا زالی، فرمانده عملیات مقابله با کرونا در کلانشهر تهران، هم روز یکشنبه تغییرات آماری مربوط به کرونا در پایتخت را «جدی» قلمداد کرد و از افزایش شمار مبتلایان به کرونا در هفته‌های آتی در تهران خبر داد.

بر اساس آخرین آمارهای رسمی وزارت بهداشت تاکنون بیش از یک میلیون و ۴۷۰ هزار نفر در ایران به کرونا مبتلا شده و بیش از ۵۸ هزار و پانصد نفر جان باخته‌اند.

آمارهای رسمی وزارت بهداشت درباره کرونا همواره محل تردید بوده و مقام‌های سازمان نظام پزشکی آمار واقعی قربانیان در ایران را سه تا چهار برابر آمار رسمی اعلام‌شده برآورد کرده‌اند.

منبع: ایرنا، ایسنا، آٰرشیو رادیو فردا / ر.ح
XS
SM
MD
LG