لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۲۱:۳۳

فرمانده سپاه از دولت بایدن خواست سیاست «فشار حداکثری» را تکرار نکند


حسین سلامی، فرمانده کل سپاه پاسداران، از دولت بایدن خواسته است که سیاست «فشار حداکثری» را تکرار نکند.

او که روز دوشنبه، ۲۰ بهمن، در بندرعباس سخنرانی می‌کرد، ادعا کرد این سیاست «شکست‌ خورده» و گفت ایران از «تحریم و نتایج آن» عبور کرده است.

در روزهای گذشته مقام‌های دولت ایران نیز بارها از دولت بایدن خواسته‌اند که سیاست «فشار حداکثری» را کنار بگذارد و تحریم‌ها را لغو کند، ولی این نخستین بار است که فرمانده سپاه چنین درخواستی را خطاب به دولت بایدن مطرح می‌کند.

دولت ترامپ اردیبهشت سال ۹۷ پس از خروج از برجام، در راستای سیاست «فشار حداکثری»، اقدام به اعمال تحریم‌های گسترده علیه ایران کرد که منجر به کاهش شدید فروش نفت و آسیب‌های زیادی به اقتصاد ایران شد.

مقام‌های دولت بایدن می‌گویند سیاست‌های دولت ترامپ برای مهار ایران و کاهش خطر دستیابی جمهوری اسلامی به سلاح هسته‌ای موفق نبوده و از مقام‌های حکومت ایران خواسته‌اند که به اجرای تعهدات هسته‌‌ای خود در برجام برگردند تا تحریم‌ها را لغو کنند.

دولت ایران در مقابل اعلام کرده است که آمریکا باید پیش از بازگشت به برجام یا همزمان با بازگشت به برجام، اقدام به لغو تحریم‌ها کند و پس از آن ایران شروع به بازگشت به تعهدات خود می‌کند.

در همین راستا، علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، روز یک‌شنبه ۱۹ بهمن تأکید کرد که در صورت لغو تحریم‌ها توسط آمریکا، ایران اقدام به «راستی‌آزمایی» می‌کند تا «ببینیم که درست تحریم‌ها لغو شده، آن‌وقت به تعهدات برجامی برمی‌گردیم».

در روزهای اخیر آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل، خواستار همکاری ایران و آمریکا برای خروج از این بن‌بست شده بود.

امانوئل مکرون، رئیس‌جمهور فرانسه، نیز روز ۱۵ بهمن گفت که آماده است تا «میانجی‌ صادقی» برای از سرگیری مذاکرات بین آمریکا و ایران باشد.

علاوه بر موضوع رفع تحریم‌ها، بحث بازه‌ٔ زمانی که ایران با تولید مواد لازم برای ساخت سلاح هسته‌ای فاصله دارد، به یک اولویت مهم تبدیل شده است.

مجلس ایران روز ۱۱ آذر در قالب یک مصوبه دولت را ملزم کرد که سالانه ۱۲۰ کیلوگرم اورانیوم با غنای ۲۰ درصد ذخیره کند و اگر تا سوم اسفند سال جاری، تحریم‌های مالی و بانکی و نفتی حذف نشود و ایران با اخراج بازرسان سازمان انرژی اتمی، اجرای داوطلبانه پروتکل الحاقی را متوقف کند.

محمدجواد ظریف، شامگاه یک‌شنبه، ۱۹ بهمن در یک گفت‌وگوی تلویزیونی با اشاره به این مصوبه گفت از روز سوم اسفند «تعداد بازرسان آژانس کمتر می‌شود و میزان بازرسی‌ها کاهش می‌یابد».

آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا، به‌تازگی با تأکید بر این‌که «فشار حداکثری» دولت ترامپ برای مهار ایران موفق نبوده است، هشدار داد چنان‌چه ایران به نقض تعهدات هسته‌ای خود ادامه دهد، تنها «چند هفته» تا تولید مواد شکافت‌پذیر هسته‌ای (موسوم به شکافا) برای ساخت سلاح هسته‌ای فاصله دارد.

پیش از این، رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی، با هشدار درباره اجرای کامل این قانون توسط دولت ایران، خواستار افزایش تلاش‌های بین‌المللی برای نجات برجام شده بود.‎

منبع: ایرنا، خبرگزاری صداوسیما، آرشیو رادیو فردا/ ر.ح
XS
SM
MD
LG