لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۱ خرداد ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۰۶

نخستین فضاپیمای امارات وارد جو مریخ شد


تصویری از لحظه پرتاب موشک حامل فضاپیمای امارات در ژاپن
تصویری از لحظه پرتاب موشک حامل فضاپیمای امارات در ژاپن

نخستین فضاپیمای امارات متحده عربی روز سه‌شنبه ۲۱ بهمن پس از هفت ماه و طی مسافتی حدود ۴۹۴ میلیون کیلومتر وارد جو مریخ شد تا جمع‌آوری و ارسال اطلاعات در مورد جو و اقلیم این سیاره را آغاز کند.

امارات متحده عربی هفتمین کشوری است که فضاپیمای آن به جو مریخ می‌رسد. اعزام این فضاپیما بخشی از طرح‌های این کشور برای توسعه توانایی‌های علمی و فنی و کاهش وابستگی به نفت است. آژانس فضایی امارات طرح بلند پروازانه‌ای نیز برای استقرار در سیاره مریخ تا سال ۲۱۱۷ را دنبال می‌کند.

شیخ محمد بن راشد آل مکتوم، حاکم دوبی و نایب رئیس امارات، روز سه‌شنبه پیش از ورود این فضاپیما به جو سیاره مریخ شانس موفقیت آن را ۵۰ درصد عنوان کرده بود.

او گفته بود: «ولی حتی اگر ما نتوانیم وارد جو مریخ شویم به یک موفقیت تاریخی دست یافته‌ایم. این دورترین نقطه‌ای است که عرب‌ها در طول تاریخ به آن رسیده‌اند. هدف ما این است که به تمامی عرب‌ها این امیدواری را بدهیم که می‌توانیم با بقیه جهان رقابت کنیم».

این فضاپیما برای ورود به جو مریخ باید با سوزاندن حدود ۸۰۰ کیلوگرم از سوخت خود از سرعتش می‌کاست و زاویه دقیقی می‌گرفت.

دانیل براون، پروفسور ستاره شناسی در دانشگاه ناتینگهام بریتانیا، به خبرگزاری رويترز گفت: «اگر این فضاپیما بیش از حد از سرعت خود بکاهد با زاویه‌ای وارد جو مریخ خواهد شد که در نهایت به سقوط و اصابت آن به سطح مریخ منجر خواهد شد. و اگر از زاویه دقیقی که برای آن در نظر گرفته شده است عبور کند به احتمال فراوان به جای ورود به جو مریخ وارد فضای بین سیارات و مدار خورشید خواهد شد».

امسال پنجاهمین سال استقلال امارات متحده عربی از بریتانیاست. فضاپیمای این کشور در ماه ژوئیه به فضا پرتاب شد. پس از آن دو فضاپیمای آمریکایی و چینی نیز سفر خود را به سوی مریخ آغاز کردند و قرار است در ماه فوریه به این سیاره برسند.

فضاپیمای امارات به نام «امید» از یک مرکز فضایی در ژاپن به فضا پرتاب شد و هزینه این ماموریت حدود ۲۰۰ میلیون دلار است. این فضاپیما قرار است برای اولین بار تصویر کاملی از جو مریخ تهیه و تغییرات روزانه و موسمی آن را بررسی کند.

امارات متحده عربی نخستین بار در سال ۲۰۱۴ خبر این ماموریت فضایی را اعلام کرد و در سال ۲۰۱۷ برای آموزش متخصصان داخلی، برنامه فضایی ملی را راه‌اندازی کرد.

امارات با جمعیت ۹.۴ میلیونی که اکثر آن‌ها کارگران خارجی هستند برخلاف سایر کشورهای صاحب برنامه‌های فضایی از زیرساخت‌ها و امکانات علمی و صنعتی برخوردار نیست.

اولین فضانورد اماراتی به نام هزاع المنصوری در سال ۲۰۱۹ به ایستگاه فضایی بین‌المللی سفر کرد.

مرکز فضايی محمد بن راشد در دوبی در همکاری با موسسات علمی و آموزشی آمريکايی فضاپيمای «اميد» را طراحی کرده و ساخته است.

بر اساس گزارش خبرگزاری رویترز/ ش.ر/ک.ر
XS
SM
MD
LG