لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۲۱:۲۶

خودداری چین از ارائه اطلاعات مبتلایان اولیه کرونا به سازمان بهداشت جهانی


یکی از اعضای تیم سازمان بهداشت جهانی که ماه گذشته میلادی برای تحقیق درباره منشاء ویروس کرونا به چین سفر کرده بودند، اعلام کرده است این کشور از ارائه اطلاعات خام مربوط به ۱۷۴ نفری که چین برای اولین بار از ابتلای آنها به ویروس کرونا در شهر ووهان خبر داده بود، خودداری کرده است.

خبرگزاری رویترز روز شنبه ۲۵ بهمن گزارش داد، دوایر دومینیک، کارشناس استرالیایی که همراه با تیم سازمان بهداشت جهانی به چین سفر کرده بود، اعلام کرده که پکن از ارائه اطلاعات دیگر مبتلایان نیز خودداری نموده و تنها موافقت کرده خلاصه‌ای از گزارش ابتلا به کرونا در کشور را تحویل این نهاد وابسته به سازمان ملل دهد.

بر اساس ادعای دولت چین، اولین موارد ابتلا به کرونا در شهر ووهان در دسامبر پارسال مشاهده شده است.

آقای دومینیک گفته است از آنجا که تنها نیمی از ۱۷۴ نفری که برای اولین بار ابتلای آنها به کرونا گزارش شد در مرکز فروش محصولات دریایی شهر ووهان مبتلا به ویروس شده بودند، دریافت اطلاعات مربوط به آنها اهمیت زیادی دارد.

چین دسامبر پارسال اعلام کرد این ویروس از مرکز فروش محصولات دریایی «هونان» منتشر شده است و این مرکز را بست.

این متخصص استرالیایی گفت دسترسی به اطلاعات خام مربوط به مبتلایان اولیه بسیار مهم و تعیین‌کننده است، اما نمی‌داند چرا پکن از ارائه این اطلاعات سر باز می‌زند.

وی افزود، چین حجم بزرگی از اطلاعات را به تیم سازمان بهداشت جهانی تحویل داده، اما معلوم نیست چرا اطلاعات مربوط به اولین مبتلایان به کرونا را تحویل نمی‌دهد.

سازمان بهداشت جهانی اعلام کرده که خلاصه اطلاعات دریافتی از چین قرار است هفته آینده منتشر شود.

آمریکا و برخی دیگر از کشورها چین را به پنهانکاری درباره منشا و زمان دقیق انتشار ویروس کرونا متهم کرده‌اند، موضوعی که دولت کمونیستی چین آن را رد کرده، اما طی بیش از یک سال اجازه ورود تیم بازرسی سازمان بهداشت جهانی به کشور را نیز نداده بود.

با این حال، سازمان بهداشت جهانی می‌گوید حجم اطلاعاتی که چین تحویل این نهاد داده، بسیار بیشتر از آن چیزی است که انتظار می‌رفت.

تیم سازمان بهداشت جهانی برای چهار هفته در چین اقامت داشت و فعالیت‌ها و بازرسی‌هایش از افراد و محل‌ها محدود به مجوزهای سازمان‌یافته‌ای بود که خود دولت پکن به آنها ارائه می‌کرد.

در دو هفته ابتدایی تیم سازمان بهداشت جهانی در هتلی قرنطینه شده بودند و تنها دو هفته فرصت تحقیق داشتند.

روز گذشته نیز روزنامه‌های نیویورک تایمز و وال استریت جورنال گزارش دادند چین اطلاعات خام مربوط به مبتلایان اولیه به کرونا را تحویل تیم بازرسی سازمان بهداشت جهانی نداده است.

همچنین جیک سالیوان سخنگوی وزارت خارجه آمریکا روز شنبه با انتشار بیانیه‌ای گفت که «بسیار مهم است چین اطلاعات اولین افرادی را که به کرونا مبتلا شده بودند تحویل سازمان جهانی بهداشت دهد».

وی گفت کارشناسان این سازمان مستقل هستند و باید بستری فراهم شود که اعتبار این سازمان لطمه نبیند.

چین مدعی است از زمان مشاهده اولین مورد ابتلای به کرونا در شهر ووهان تاکنون کمتر از ۹۰ هزار نفر در کشور به ویروس کرونا مبتلا شده و ۴ هزار و ۶۳۶ نفر نیز جان باخته‌اند.

این در حالی است که شمار مبتلایان به کرونا که در جهان ثبت شده‌اند، به نزدیک ۱۱۰ میلیون نفر و شمار قربانیان ثبت شده نیز به ۲.۴ میلیون نفر رسیده است.

با استفاده از گزارش‌های رویترز و رادیو فردا؛ ف.ق/س.ن

XS
SM
MD
LG