لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۲۲:۳۵

حصر خانگی رهبران جنبش سبز ایران وارد یازدهمین سال خود شد


از سمت راست به ترتیب: مهدی کروبی، زهرا رهنورد و میرحسین موسوی، رهبران اعتراضات سال ۸۸ موسوم به «جنبش سبز» ایران
از سمت راست به ترتیب: مهدی کروبی، زهرا رهنورد و میرحسین موسوی، رهبران اعتراضات سال ۸۸ موسوم به «جنبش سبز» ایران

حصر خانگی میرحسین موسوی، زهرا رهنورد و مهدی کروبی روز شنبه ۲۵ بهمن در حالی وارد یازدهمین سال خود شد که کاربران حامی «جنبش سبز» ایران، توئیت‌هایی با هشتگ «ده_سال_حصر» را هم‌رسانی و بازنشر کردند.

میرحسین موسوی، زهرا رهنورد و مهدی کروبی روز ۲۵ بهمن ۱۳۸۹، در پی صدور فراخوانی برای هواداران خود به منظور اعلام همبستگی با انقلاب‌های تونس و مصر و اعتراضات در سوریه محصور شدند.

گزارش‌ها حاکی است که در ماه‌های اخیر، شرایط حصر رهبران جنبش سبز در مقایسه با گذشته تخفیف یافته است.

مدتی پیش، فرزندان میرحسین موسوی و زهرا رهنورد اعلام کردند پس از ۱۰ سال حصر خانگی برای آن‌ها مجوز خط مستقیم تلفن صادر شده است. به این ترتیب، آن‌ها توانسته‌اند با برخی شخصیت‌ها و خانواده‌هایی که در جریان اعتراضات سال ۱۳۸۸ آسیب دیده‌اند، تلفنی گفت‌وگو کنند، از جمله پروین فهیمی، مادر سهراب اعرابی که آن سال با شلیک نیروهای بسیج کشته شد.

مهدی کروبی نیز توانسته در چند ماه اخیر، دیدارهایی محدود با برخی از فعالان سیاسی نزدیک به خود داشته باشد.

نرگس موسوی، فرزند میرحسین موسوی، همزمان با آغاز یازدهمین سال حصر والدینش و مهدی کروبی در یادداشتی اینستاگرامی نوشته است: «به راستی حصر اين سه تن چه دستاورد و پيروزی داشت؟ چه چيز را عوض كرد؟ نمره درخشان ٢٠ را در كدام كارنامه به جای گذاشت؟»

ضیا نبوی، فعال سیاسی و از دانشجویان بازداشتی سال ۸۸ که بیش از هشت سال را در زندان سپری کرد، روز دوشنبه در توئیتی نوشت که فراخوان رهبران «جنبش سبز» در روز ۲۵ بهمن ۸۹، نقطه آغاز حصر را رقم زد.

هفته گذشته نیز بیش از ۴۰۰ فعال سیاسی و مدنی پیش از فرا رسیدن یازدهمین سال حصر خانگی رهبران جنبش اعتراضی سال ۸۸ موسوم به «جنبش سبز»، با انتشار بیانیه‌ای خواستار آزادی بدون قید و شرط آن‌ها شدند.

در این بیانیه آمده است که حصر رهبران جنبش سبز، «مغایر اصل قانونی بودن جرم و مجازات و در نتیجه، عملی غیرقانونی به‌شمار می‌رود».

میرحسین موسوی و مهدی کروبی، دو نامزد انتخابات مناقشه‌برانگیز ریاست جمهوری سال ۱۳۸۸، پیروزی محمود احمدی‌نژاد در آن انتخابات را نتیجه تقلب در شمارش آراء و مداخله نهادهای نظامی دانستند.

انتخابات آن سال در نهایت به اعتراضات گسترده‌ای در پایتخت منجر شد که حکومت ایران آن را سرکوب کرد.

بعدها از گفته‌های مقامات ایران از جمله فرمانده پیشین نیروی انتظامی چنین برآمد که حصر خانگی آن‌ها به فرمان علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، اجرایی شده است.

XS
SM
MD
LG