لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۳۷

افزایش هشدارها درباره شیوع کرونای جهش‌یافته؛ «آی‌سی‌یو بیمارستان‌ها در حال پر شدن است»


در ادامه هشدارهای متعدد مقام‌های بهداشت و درمان ایران درباره گسترش شیوع ویروس جهش‌یافته کرونا، حسین کرمانپور، مدیرکل روابط عمومی سازمان نظام پزشکی گفته است بخش آی‌سی‌یو بیمارستان‌ها «در حال پر شدن» است و «افزایش بیماران کرونا در بیمارستان ها شروع شد».

علیرضا زالی، رئیس ستاد مقابله با بیماری کرونا در تهران، نیز روز یک‌شنبه، ۲۶ بهمن گفته است «تاکنون فقط ۷ مورد ابتلا به کرونای جهش‌یافته در استان تهران شناسایی شده‌اند».

روز گذشته سعید نمکیَ، وزیر بهداشت ایران از شناسایی ۱۲ بیمار مبتلا به کرونای جهش‌یافته خبر داده بود ولی مشخص نیست که آمار تهران را هم لحاظ کرده بود یا خیر.

مسئولان وزارت بهداشت به طور معمول از ارائه آمارهای تفکیکی شیوع کرونا در ایران خودداری می‌کنند.

آقای نمکی همچنین امروز در جمع خبرنگاران با انتقاد از «بی‌تفاوتی و ساده‌انگاری» درباره کرونا گفته است حتی اگر ویروس جهش‌یافته «ما را گرفتار نکند»، انتظار می‌رود که در ماه اسفند «خیز جدید» بیماری را ببینیم.

او از «عدم رعایت پروتکل‌های بهداشتی» به عنوان عامل اصلی شیوع بیشتر کرونا نام برده و گفته است وزارت بهداشت قصد دارد در رنگ‌بندی مناطق که نشان‌دهنده شیوع کرونا در شهرهای مختلف ایران است، تجدیدنظر کند.

در همین حال، فرید نجفی، معاون تحقیقات وزارت بهداشت هم گفته است «مطالعه ما در این زمینه خیلی کم است» و آمار ابتلا و مرگ و میر مربوط به شیوع کرونای انگلیسی «ممکن است خیلی بالاتر» باشد.

او تاکید کرده «هیچ عددی را فعلا نمی‌توانم بگوییم» و تعداد دقیق معلوم نیست.

در اظهارنظری دیگر، مسعود مردانی، عضو کمیته علمی ستاد مقابله با کرونا گفته است «امکانات تشخیصی برای تمامی موارد مشکوک به ویروس جهش یافته انگلیسی را در کشور نداریم».

او تاکید کرده است که «هزینه مطالعه ژنتیکی» در زمینه کرونای جهش‌یافته «خیلی بالاست» و به همین دلیل امکان بررسی «همه موارد مشکوک» وجود ندارد.

آقای مردانی بدون ارائه آمار خاصی گفته است که در شهر تهران «موارد ابتلای شدید به بیماری افزایش یافته است».

بر اساس برآوردهای سازمان بهداشت جهانی، کسانی که به نوع جدید ویروس کرونا مبتلا می‌شوند به طور متوسط آن را به ۱.۵ نفر انتقال می‌دهند، حال آن که این میزان در مورد ویروس قبلی کرونا ۱.۱ نفر بود.

مسئولان وزارت بهداشت از روز ۱۶ دی ماه امسال ورود نمونه جهش‌یافته ویروس کرونا به ایران را تایید کرده و می‌گویند تاکنون دو نفر در تهران و شهرستان آبیک به علت ابتلا به کرونای جهش یافته جان باخته‌اند.

منبع: فارس، ایرنا، آرشیو رادیو فردا. /ر.ح
XS
SM
MD
LG