لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
چهارشنبه ۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۲۳:۳۷

وزرای خارجه آمریکا و چهار کشور اروپایی حمله به اربیل را محکوم کردند


نمایی از فرودگاه اربیل
نمایی از فرودگاه اربیل

وزرای خارجه ایالات متحده، فرانسه، آلمان، ایتالیا، و بریتانیا روز سه شنبه ۲۸ بهمن ماه در بیانیه مشترکی حمله به یک پایگاه ائتلاف به رهبری آمریکایی در اطراف فرودگاه اربیل، پایتخت اقلیم کردستان عراق، را که یک کشته و چند زخمی برجای گذاشت، محکوم کردند.

در این بیانیه که آنتونی بلینکن، ژان ایو لودریان، هایکو ماس، لوئیجی دی مایو و دومینیک راب آن را امضا کرده‌اند، حمله روز دوشنبه به اطراف فرودگاه بین‌المللی اربیل به «شدیدترین لحن» محکوم شده است.

در این بیانیه ضمن تسلیت به خانواده قربانیان این حمله و مردم عراق آمده است، دولت‌های ما در کنار هم از تحقیقات دولت عراق در مورد حمله با هدف مسئول شناختن عاملان آن، حمایت می‌کنند.

وزرای خارجه آمریکا و چهار کشور اروپایی تاکید کردند: ما اتفاق نظر داریم که حملات به پرسنل نظامی آمریکا، ائتلاف و تاسیسات آن تحمل نخواهد شد.

به گزارش رویترز، ائتلاف به رهبری آمریکا در عراق می‌گوید، در حمله روز دوشنبه به نیروهای ائتلاف در اربیل یک پیمانکار غیر نظامی کشته و یک نظامی آمریکا نیز مجروح شده است.

طبق این گزارش، یک پایگاه نظامی در نزدیکی فرودگاه اربیل که نیروهای ائتلاف به رهبری آمریکا علیه داعش، گروه حکومت اسلامی، از آن استفاده می‌کردند، دوشنبه هدف حملات راکتی قرار گرفت.

رویترز می‌گوید، یک گروه ناشناخته مسئولیت این حمله را به عهده گرفته است، اما مقام‌های عراق معتقدند این گروه وابسته به ایران است.

در همین زمینه، آنتونی بلینکن روز سه شنبه با مصطفی الکاظمی، نخست وزیر عراق در خصوص این حمله تلفنی صحبت کرده است .

وزارت خارجه آمریکا می‌گوید٬ در این تماس، آنتونی بلینکن با مصطفی الکاظمی در خصوص مسئول شناختن مسببان این حمله رایزنی کردند.

آنتونی بلینکن همچنین روز سه‌شنبه در پاسخ به پرسشی در خصوص عاملان این حمله به رادیو «ان پی آر» در آمریکا گفت، هنوز زود است که در این خصوص حرف زد.

وزیر امور خارجه آمریکا تصریح کرد که با مسرور بارزانی، نخست وزیر اقلیم کردستان عراق و مصطفی الکاظمی در این زمینه صحبت کرده است.

آنتونی بلینکن در ادامه گفت، می‌بایست عاملان این حمله را پیدا کنیم. ما هنوز نمی‌دانیم. مطمئناً ما این‌گونه حملات را در گذشته نیز دیده‌ایم. ما شاهد بودیم که شبه نظامیان عراقی، شبه نظامیان مورد حمایت ایران در بسیاری موارد مسئول چنین حملاتی بودند.

به گزارش در حمله به این پایگاه ۹ نفر مجروح شدند که هشت نفر از آنها پیمانکاران غیر نظامی و یک نفر نیز نیروی نظامی آمریکایی بود.

با استفاده از وب سایت وزارت خارجه آمریکا و رویترز؛ خ
XS
SM
MD
LG