لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۵۹

تهدید گروه شیعه به حملات راکتی بیشتر در عراق؛ واکنش تند آمریکا و سازمان ملل


در حالی که یک گروه شیعه می‌گوید حملات مشابه با حمله راکتی شامگاه دوشنبه به نیروهای ائتلاف بین‌المللی در اربیل را تکرار خواهد کرد، آمریکا قول داد که عاملان این حمله را به دست عدالت بسپارد.

حمله دوشنبه که دست‌کم در پنج ماه اخیر در منطقه اربیل سابقه نداشته، واکنش سازمان ملل متحد را هم به دنبال داشت که روز سه‌شنبه هشدار داد که این روند می‌تواند کشور عراق را به آشوب بکشاند.

شامگاه دوشنبه، ۲۷ بهمن، شلیک سه راکت به اطراف فرودگاه بین‌المللی اربیل در نزدیکی محل استقرار نیروهای آمریکایی در شمال عراق دست‌کم ۸ مجروح و یک کشته بر جای گذاشت.

در نتیجه این حمله یکی از پیمانکاران غیرنظامی نیروهای ائتلاف به رهبری آمریکا کشته شد و در میان مجروحان نیز یک سرباز آمریکایی و چند پیمانکار آمریکایی دیده می‌شوند.

بنا بر گزارش‌ها، مسئولیت حمله روز دوشنبه را یک گروه کمتر شناخته شده شیعه که خود را «اولیاء دم» می‌نامد، بر عهده گرفته است.

طی سال گذشته بیش از ۱۰ گروه کوچک مشابه شیعه‌مذهب در عراق اعلام موجودیت کرده و حملات راکتی مختلف را به خود نسبت داده‌اند.

اما مقام‌های امنیتی آمریکایی و عراقی می‌گویند که این گروه‌ها، جنبه پوششی و صوری برای گروه‌های بزرگ‌تر مورد حمایت ایران نظیر کتائب حزب‌الله و عصائب اهل حق را دارند.

به گزارش شبکه خبری الجزیره، گروه «اولیاء دم» روز سه‌شنبه گفت: «اشغالگران آمریکایی در وجب به وجب خاک ما، حتی در کردستان، از حملات ما مصون نخواهند بود و قول می‌دهیم که عملیات‌های باکیفیت دیگری را علیه آنها انجام دهیم.»

در واکنش به حمله روز دوشنبه، آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا، گفت که کشورش از این حمله راکتی «بسیار خشمگین شده» و قول داد که مسئولان این حمله به سزای اقدام‌شان برسند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، ژانین هنیس-پلاسخارت، نماینده ارشد سازمان ملل متحد در عراق، نیز بامداد سه‌شنبه این حمله را «اقدامی بی‌محابا» خواند که «تهدیدی شدید علیه ثبات کشور عراق ایجاد می‌کند» و خواستار خویشتن‌داری طرف‌ها و همکاری بیشتر بغداد و اربیل شد.

در همین حین، برهم صالح، رئیس ‌جمهور عراق، در پیامی توئیتری این حمله را «تشدید خطرناک اوضاع و اقدامی جنایی و تروریستی» توصیف کرد.

مسرور بارزانی، نخست ‌وزیر اقلیم کردستان، نیز این حمله راکتی را «به شدیدترین وجه» محکوم کرده است.

از زمان اعلام پیروزی عراق علیه گروه داعش در اواخر سال ۲۰۱۷، ائتلاف غربی حاضر در این کشور تعداد نیروهای نظامی خود را به ۳۵۰۰ نفر کاهش داده است که ۲۵۰۰ نفر از آنها آمریکایی هستند. بیشترین تعداد از این افراد در مجتمع‌های نظامی فرودگاه اربیل مستقر هستند.

مقام‌های آمریکایی پیش از این بارها، گروه‌های مرتبط با ایران را مسئول حملات راکتی به نیروهای ائتلاف در عراق دانسته‌اند و دونالد ترامپ، رئیس جمهوری پیشین آمریکا به ایران هشدار داده بود در صورتی که یک آمریکایی در حملات شبه نظامیان در عراق کشته شود، جمهوری اسلامی را مسئول خواهد دانست.

با استفاده از الجزیره، رویترز و خبرگزاری فرانسه/ پ. پ./ ف. دو.
XS
SM
MD
LG