لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۸:۴۱

حسن روحانی بار دیگر خواستار بازگشت آمریکا به توافق هسته‌ای شد


حسن روحانی، رئیس جمهوری ایران، بار دیگر خواستار بازگشت آمریکا به توافق هسته‌ای شد.

وی روز پنج‌شنبه در سخنانی خروج آمریکا از برجام را «اشتباه» خواند و گفت: «امیدواریم به قانون برگردند و بتوانیم در شرایط بهتری در جهان مراودات و تعاملات خود به خصوص در بخش تجاری را انجام دهیم.»

حسن روحانی تأکید کرد که «مردم ما در سختی، رنج و مشکلات هستند».

ایران با اشاره به خروج دولت ترامپ از برجام، از مدت‌ها پیش به‌صورت گام به گام به عدول از تعهدات خود در چارچوب توافق هسته‌ای روی آورده است، اقدامی که مقام‌های آمریکایی آن را به «باج‌خواهی هسته‌ای» تعبیر کرده‌اند.

رئیس جمهور ایران روز پنج‌شنبه در سخنانش به این موضوع نیز اشاره کرد و گفت: «این‌که در تبلیغات گفته می‌شود ایران اقداماتی کرده که آمریکا را تحت فشار قرار دهد، نادرست است ما نمی‌خواهیم به آمریکا بگوییم غیرقانونی عمل کنید. ما عمل به قانون را می‌خواهیم.»

جو بایدن رئیس‌ جمهوری آمریکا اعلام کرده که اگر ایران به تعهدات هسته‌ای خود بازگردد، تحریم‌ها را لغو خواهد کرد. با این‌حال ایران می‌گوید اول باید تحریم‌های آمریکا لغو شود.

سخنان حسن روحانی در مورد «تحت فشار قرار نداشتن» آمریکا از سوی ایران یک روز پس از آن بیان می‌شود که آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان، در گفت‌وگوی تلفنی با او گفت که اکنون زمان ارسال علائم مثبت از سوی ایران برای ایجاد اعتماد و افزایش بخت چاره‌یابی دیپلماتیک برای مناقشه هسته‌ای است.

آیت‌الله خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، نیز روز چهارشنبه با اشاره به مسئله برجام گفت که «حرف و وعده خوب زیاد شنیده‌ایم که ضد آن عمل شده است. این ‌بار فقط عمل ملاک است» و جمهوری اسلامی با حرف و وعده قانع نخواهد شد.

این سخنان در حالی بیان می‌شود که آمریکا و طرف‌های اروپایی برجام به ایران هشدار داده‌اند که اگر مایل به حفظ برجام است، باید هر چه زودتر به اجرای کامل تعهدات خود در چارچوب توافق هسته‌ای بازگردد.

به‌رغم این هشدارها، ایران در روزهای اخیر اعلام کرده است که از روز پنجم اسفندماه، از یک رشته از اقدامات داوطلبانه خود برای شفاف‌سازی برنامه هسته‌ای‌اش دست خواهد کشید.

ند پرایس، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا، روز چهارشنبه ۲۹ بهمن با اشاره به اقدامات ایران در عدول از توافق هسته‌ای گفت که جمهوری اسلامی در مسیر اشتباهی قرار دارد. وی با این حال تاکید کرد که راه دپیلماسی همچنان باز است.

XS
SM
MD
LG