لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۶:۳۰

موافقت آمریکا با میانجی‌گری اروپا درباره برجام؛ واشینگتن تا انجام مذاکرات «گام اضافی برنخواهد داشت»


جن ساکی، سخنگوی کاخ سفید
جن ساکی، سخنگوی کاخ سفید

کاخ سفید روز جمعه اول اسفند ضمن اعلام موافقت با پیشنهاد میانجی‌گری اروپا بر سر برجام تاکید کرد تا پیش از انجام مذاکرات دیپلماتیک حاضر به برداشتن گام اضافی نیست.

پیش از این امانوئل مکرون رئیس‌جمهوری فرانسه اعلام کرده بود که کشورش آماده است میانجی اختلاف میان ایران و آمریکا در موضوع برجام باشد.

آنگلا مرکل صدراعظم آلمان نیز روز جمعه اعلام کرد کشورش آماده است تکانی به برجام بدهد و از آمریکا و ایران خواست تا بر سر اینکه اول باید کدام کشور به تعهدات برجام بازگردد، جدال نکنند.

ایران اعلام کرده آمریکا باید اول تحریم‌ها علیه جمهوری اسلامی را لغو کند تا دولت تهران به تعهدات برجامی بازگردد.

با این حال، محمدجواد ظریف وزیر خارجه ایران دو هفته پیش از اتحادیه اروپا درخواست کرد در مناقشه اتمی میان ایران و واشنگتن میانجی‌گری کند.

در این میان جن ساکی سخنگوی کاخ سفید روز جمعه اعلام کرد «مادامی که مذاکراتی مشترک با اروپا درباره برنامه هسته‌ای ایران انجام نشود، ایالات متحده از «مکانیسم ماشه» عقب‌نشینی نخواهد کرد.

اظهارات خانم ساکی در حالی است که نماینده آمریکا در سازمان ملل متحد روز پنجشنبه ۳۰ بهمن در نامه‌ای به شورای امنیت موضع دولت ترامپ درباره فعال شدن مکانیزم ماشه و احیای تمامی تحریم‌ها علیه ایران را پس گرفت، موضوعی که با استقبال ایران همراه شد، اما آقای ظریف اعلام کرد آمریکا باید تمام تحریم‌ها را بردارد.

مکانیسم ماشه سازوکاری پیش‌بینی شده در قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت است که به طرف‌های برجام اجازه می‌دهد در تصورت خطی ایران از تعهداتش، خواستار بازگشت خودکار همه تحریم‌های بین‌المللی علیه تهران بشوند.

آمریکا پیش از این طرح بازگشت تحریم‌ها را به شورای امنیت ارائه کرد، اما ۱۳ عضو از ۱۵ عضو دائمی و غیر دائمی شورای امنیت سازمان ملل، در نامه‌هایی مخالفت خود را با این اقدام ایالات متحده اعلام کردند.

خانم ساکی در ادامه گفت: «مادامی که گفتگوهای دیپلماتیک انجام نشود، آمریکا حاضر به برداشتن هیچ قدم اضافی نیست.»

جو بایدن رئیس‌جمهوری آمریکا روز جمعه اعلام کرد واشینگتن آماده اعمال دیپلماسی و مذاکره درباره برنامه هسته‌ای تهران است و در عین حال می‌خواهد به اقدامات «بی‌ثبات‌کننده» ایران در منطقه پایان دهد.

وی در ادامه گفت: «باید جلو برویم و درباره موضوع هسته‌ای ایران مذاکره کنیم. این اقدامی است که ما را در مسیر درست قرار می‌دهد».

با استفاده از گزارش‌های رویترز و رادیو فردا؛ ف.ق

XS
SM
MD
LG