لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۰۳

عقب‌نشینی مجلس درباره توافق ایران و آژانس پس از سخنان خامنه‌ای


مجلس ایران پس از سخنان رهبر جمهوری اسلامی درباره حل اختلاف دولت و مجلس درباره توافق سه ماهه ایران و آژانس، از موضع قبلی خود درباره ابطال فوری این توافق عقب‌نشینی کرد و رئيس مجلس ایران گفته است یک کمیسیون حل اختلاف تشکیل می‌دهد.

به گفته محمدباقر قالیباف، این کمیسیون با «محوریت دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی و در تعامل با نهادهای مرتبط دولتی»، اختلافات درباره توافق سه ماهه ایران و آژانس را بررسی می‌کند.

رهبر جمهوری اسلامی روز گذشته با اشاره به اختلافات مجلس و دولت گفته بود که باید اینها این موضوع را «حل کنند که نشان‌دهنده دوصدایی نباشد».

رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی شامگاه یک‌شنبه، ۳ اسفند خبر داد که با تهران به توافق رسیده است که بر اساس آن، میزان دسترسی بازرسان آژانس به تاسیسات هسته‌ای ایران کاهش یابد ولی طی سه ماه آینده راستی‌آزمایی لازم و بازرسی‌های نظارتی ادامه خواهد داشت.

پس از اعلام این خبر، برخی از نمایندگان مجلس توافق سه ماهه دولت روحانی و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی برای تداوم راستی‌آزمایی‌های لازم و بازرسی‌های ضرورری را «مشکوک» و «خلاف» مصوبه مجلس اعلام کردند.

در جلسه روز دوشنبه، ۴ اسفند مجلس، نمایندگان با ۲۲۱ رای موافق گزارش کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس را تایید کردند که در آن از قوه قضاییه ایران خواسته شده است «دستور موقت ابطال» توافق ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی را صادر کند.

در این گزارش همچنین نمایندگان خواستار رسیدگی قوه قضاییه به تخلف حسن روحانی از مصوبه مجلس شدند.

علاوه بر این، نصرالله پژمان‌فر، رئيس کمیسیون اصل ۹۰ مجلس هم خبر داده است که ۲۰۰ نماینده مجلس از دولت «به جهت تخلف آشکار دولت» در زمینه اجرای مصوبه مجلس به این کمیسیون شکایت کردند.

در واکنشی دیگر به رخدادهای مجلس، حسین شریعتمداری، نماینده رهبر جمهوری اسلامی در روزنامه کیهان در یادداشتی از رفتار نمایندگان مجلس انتقاد کرده و گفته است توافق ایران و آژانس «به این حجم از اعتراض نیازی نداشت».

او تاکید کرده است که امضای این توافق از سوی دولت ایران «بدون دخالت و نظر شورای عالی امنیت ملی» ممکن نبوده و با دفاع از توافق ایران و آژانس نوشته است: «خودداری ایران از اجرای پروتکل الحاقی یکی از دستاوردهای بزرگ ما در چالش هسته‌ای نزدیک به دو دهه است».

محمدجواد ظریف، وزیر خارجه ایران نیز با دفاع از توافق ایران و آژانس، گفت مجلس در مصوبه خود «قطع همکاری با آژانس» را نخواسته بود و تفاهم اخیر «یک موفقیت بی‌نظیر دیپلماتیک» بوده است.

او در توضیح بیشتر درباره این توافق سه ماهه گفت: «نوارهایی که از برنامه‌های هسته ای ما ضبط می‌شوند ـ که هیچ گاه به صورت زنده به آژانس ارائه نمی‌شد بلکه به طور روزانه و هفتگی ارائه می‌شد ـ از این به بعد نگهداری می‌شود و در اختیار آژانس قرار نمی‌گیرد».

دولت ایران امروز اعلام کرد که با توقف اجرای داوطلبانه پروتکل الحاقی، تمام دسترسی‌های فراپادمانی آژانس به تاسیسات هسته‌ای خود را متوقف کرده است.

بر اساس پروتکل الحاقی پیمان منع گسترش سلاح هسته‌ای، «ان‌پی‌تی»، که ایران در چارچوب برجام اجرای داوطلبانه آن را پذیرفته است، بازرسان آژانس اجازه دارند هر زمان که لازم بدانند، به طور سرزده از تأسیسات هسته‌ای ایران بازرسی کنند.

در توافق اخیر ایران و آژانس، قرار شده است در طول سه ماه آینده بازرسی‌های لازم ادامه داشته باشد ولی فیلم آن در اختیار آژانس قرار نگیرد.

به گفته سازمان انرژی اتمی ایران، « چنانچه ظرف ۳ ماه تحریم‌ها به طور کامل لغو شد، ایران این اطلاعات را در اختیار آژانس می‌گذارد، در غیر اینصورت اطلاعات برای همیشه پاک خواهد شد».

منبع: ایسنا، روزنامه کیهان، آرشیو رادیو فردا
XS
SM
MD
LG