لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۴۵

نوذر آزادی از اختاپوس تا «رضا بیک ایمانوردی»


نوذر آزادی، نویسنده، کارگردان، بازیگر، شاعر و نقاش که روز شنبه در ۸۲ سالگی در آلمان درگذشت، یکی دیگر از اعضای نسل درخشانی از هنرمندان ایرانی بود که در دهه‌های ۴۰ و ۵۰ شمار زیادی از به یادماندنی‌ترین آثار نمایشی نیم قرن اخیر را خلق کردند.

آقای آزادی جدا از حضور در مجموعه‌های تلویزیونی پربیننده‌ای چون «اختاپوس» و «ایتالیا، ایتالیا»، نزد تماشاگران جدی تئاتر هم با با بازی در نمایش‌هایی چون «هرکول و طویله اوجیاس» به کارگردانی حمید سمندریان، «سرایدار» به کارگردانی پرویز صیاد، «امشب از خود می‌سازیم» به کارگردانی پری صابری، «ارگاست» به کارگردانی پیتر بروک و «دون ژوان در جهنم» به کارگردانی ابراهیم گلستان، نام معتبری بود.

او در فیلم‌هایی چون «صمد آرتیست می‌شود» ساخته پرویز صیاد، «زنبورک» ساخته فرخ غفاری، «خواستگار» ساخته علی حاتمی و «مظفر» ساخته مسعود ظلی هم ایفای نقش کرد.

نوذر آزادی در سال‌های آخر حکومت پیشین ایران، دو نمایش به نام‌های «رضا بیک ایمانوردی» و«خلوتگاه» هر دو نوشته ابراهیم مکی را به روی صحنه برد.

بهروز به‌نژاد و عنایت بخشی از بازیگران شناخته شده سینما، تلویزیون و تئاتر ایران که در چند کار با نوذر آزادی همکاری داشتند، و محمد رحمانیان، نویسنده و کارگردان شناخته شده تئاتر ایران که از جمله مخاطبان دو نمایش آخر نوذر آزادی بود، درباره او صحبت‌کرده‌اند.

نوذر آزادی از نگاه عنایت بخشی
please wait

No media source currently available

0:00 0:01:26 0:00
لینک مستقیم
نوذر آزادی از نگاه محمد رحمانیان
please wait

No media source currently available

0:00 0:03:09 0:00
لینک مستقیم
نوذر آزادی از نگاه بهروز به‌نژاد
please wait

No media source currently available

0:00 0:02:35 0:00
لینک مستقیم

  • 16x9 Image

    بابک غفوری آذر

    بابک غفوری‌‌آذر تهیه‌کننده پادکست «صحنه» در رادیوفرداست و در این پادکست تحولات حوزه سینما و تئاتر  را دنبال می‌کند. او که از سال ۱۳۸۹ به رادیوفردا پیوست، گزارش‌های تحقیقی مختلفی را نیز درباره اتفاقات دهۀ اول استقرار حکومت جمهوری اسلامی منتشر کرده است. بابک غفوری آذر روزنامه‌نگاری را از سال ۱۳۸۰ در ایران آغاز کرده است.

XS
SM
MD
LG