لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۰۸:۳۷

سخنگوی دولت: اگر قطعنامه علیه ایران تصویب شود، در توافق با آژانس بازنگری می‌کنیم


علی ربیعی، سخنگوی دولت ایران گفته است اگر شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی علیه ایران قطعنامه تصویب کند، ایران واکنش مناسب نشان خواهد داد و «بازنگری در بیانیه مشترک اخیر بین آژانس انرژی اتمی و ایران» صورت خواهد گرفت.

او که صبح امروز در یک نشست خبری به سوالات خبرنگاران پاسخ می‌داد، توافق سه ماهه اخیر ایران و آژانس را «پیام روشن حسن نیت» از سوی حکومت ایران دانست و گفت: «با توافق صورت گرفته، هیچ دلیلی برای نگرانی از توقف اجرای داوطلبانه پروتکل الحاقی وجود ندارد».

خبرگزاری رویترز روز گذشته گزارش داد که بریتانیا، فرانسه و آلمان با حمایت از موضع آمریکا برای تصویب قطعنامه‌ای در شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی علیه ایران، پیش‌نویس این قطعنامه را به نمایندگان ۳۵ کشور عضو این شورا ارائه داده‌اند.

در این قطعنامه، قدرت‌های اروپایی نسبت به عدم توضیح قابل قبول از سوی تهران در خصوص ذرات اورانیوم یافت شده در دو سایت پیشین هسته‌ای ایران، ابراز «نگرانی عمیق» کرده‌اند و از ایران خواسته‌اند که به «نقض» توافق هسته‌ای پایان دهد.

نشست شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی هسته‌ای از روز دوشنبه ۱۱ اسفند در وین برای بررسی کاهش تعهدات هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران آغاز شده است و گزارش‌ها حاکی از آن است که قطعنامه پیشنهادی اروپایی‌ها در طول هفته جاری به رای گذاشته شود.

مجلس ایران ۱۱ آذرماه امسال در مصوبه‌ای که به تایید شورای نگهبان نیز رسید، دولت را ملزم کرد که اگر تا سوم اسفند، تحریم‌های مالی، بانکی و نفت حذف نشود، ایران اجرای داوطلبانه پروتکل الحاقی را متوقف کند.

در آستانه اجرای این قانون که باید از روز پنجم اسفند اجرایی می‌شد، رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، روز سوم اسفند به تهران سفر کرد و با مقام‌های دولت ایران به توافق رسید که طی سه ماه آینده راستی‌آزمایی لازم و بازرسی‌های نظارتی ادامه پیدا کند.

با وجود این توافق که از دامنه تنش‌های بین ایران و آژانس انرژی اتمی کاست، گزارش جدید بازرسان آژانس که وجود ذرات اورانیوم در دو سایت هسته‌ای ایران را تایید کرده، پرونده جدیدی را گشوده است.

مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی امروز در نشست فصلی شورای حکام آژانس گفت که ایران در مورد پیدا شدن ذرات اورانیوم طبیعی در برخی از سایت‌های از قبل اعلام نشده‌اش «توضیحات معتبری» نداده و این امر «مایه نگرانی فراوان» است.

دولت آمریکا نیز با اشاره به این گزارش، خواستار صدور یک قطعنامه توبیخی علیه ایران برای وادار کردن این کشور به همکاری کامل با آژانس کرده است.

دولت ایران از اردیبهشت سال ۹۸ اقدام به کاهش برنامه‌ریزی و مرحله به مرحله تعهدات هسته‌ای خود در برجام کرده و توقف این اقدامات و بازگشت به تعهدات را منوط به لغو تحریم‌ها از سوی دولت آمریکا کرده است.

در مقابل دولت بایدن با ابراز نگرانی شدید از کاهش این تعهدات، تاکید کرده است که در صورت بازگشت ایران به اجرای کامل تعهدات خود طبق برجام، اقدام به لغو تحریم‌ها خواهد کرد.

در روزهای اخیر، قدرت‌های اروپایی پیشنهاد کرده بودند که ایران و آمریکا گفت‌وگوهای غیررسمی درباره نحوه اجرای کامل برجام را شروع کنند که این پیشنهاد با مخالفت ایران مواجه شده است.

در چنین شرایطی، صدور قطعنامه توبیخی علیه ایران که با اجماع قدرت‌های اروپایی و آمریکا صورت می‌گیرد، می‌تواند تلاش‌های جاری درباره احیای برجام را با دشواری‌های بیشتری مواجه کند.

منبع: فارس، رویترز، آرشیو رادیو فردا / ر.ح
XS
SM
MD
LG