لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۰:۴۱

جهانگیری: مدعیان دور زدن تحریم‌ها یک بشکه نفت هم نفروختند


معاون اول رئیس‌جمهوری ایران روز شنبه ۱۶ اسفند ماه در توضیح شرایط اقتصادی کشور گفت که «مدعیان دور زدن تحریم‌ها یک بشکه نفت هم نفروختند».

اسحاق جهانگیری با اشاره به یکی از جلسات مقامات ایران با آیت‌الله علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، گفت که یکی از حاضران در این جلسه ادعا کرده بود کسی را می‌شناسد که می‌تواند روزانه ۲ میلیون بشکه نفت بفروشد، «اما همه فقط مدعی بودند و نتوانستند حتی یک بشکه نفت بفروشند».

وی در ادامه اظهار داشت: «با قاطعیت می‌گویم هیچ کشوری از دوستان شفیق و نزدیک ایران و دیگران به طور رسمی از ما نفت خریداری نکرده‌اند.»

بر اساس آمارهای رسمی، تنها چین در سال گذشته میلادی به صورت رسمی نفت از ایران خریده، اما آمارهای گمرکی چین هم نشان می‌دهد که میزان خرید روزانه آن از ایران کمتر از ۸۰ هزار بشکه نفت بوده است.

خبرگزاری رویترز قبلا گزارش داده بود بخشی از نفت ایران از راه‌های پنهانی و تغییر اسناد، به عنوان نفت اندونزی و مالزی راهی چین می‌شود. اندونزی ماه گذشته دو نفتکش را که «به صورت غیرقانونی» نفت ایران را در آب‌های این کشور به همدیگر منتقل می‌کردند، توقیف کرد.

بخشی از نفت ایران نیز راهی ونزوئلا و سوریه می‌شود. آمارهای شرکت اطلاعات انرژی که خدمات ردیابی نفتکش‌ها نیز ارائه می‌دهد حاکی است که متوسط صادرات روزانه نفت ایران در سال گذشته میلادی حدود ۳۲۰ هزار بشکه بوده است.

این در حالی است که در بودجه سال ۹۹ صادرات روزانه ۱.۵ میلیون بشکه نفت گنجانده شده است.

آمارهای خزانه‌داری کل کشور نیز نشان می‌دهد در ۹ ماه ابتدایی سال جاری خورشیدی تنها ۱۶ درصد از درآمدهای نفتی پیش‌بینی شده در بودجه محقق شده است.

آقای جهانگیری گفته است امروز کسی نیست که بگوید بودجه کشور در این ایام دچار «تلاطم شدید» شده است.

وی افزود: «امسال و تا اوایل اسفند ماه، ۵۷۰ هزار میلیارد تومان بودجه کشور بوده که هزینه شده و کمتر از ۹ هزار میلیارد تومان آن از درآمد نفت به‌دست آمده و کشور در این شرایط اداره شده است.»

کاهش درآمدهای ۱۱ ماهه نفت ایران به ۹ هزار میلیارد تومان در حالی است که در بودجه سال جاری صادرات ۵۷ هزار میلیارد تومان فروش نفت پیش‌بینی شده بود.

شرکت ملی نفت ایران رسما مسئول صادرات نفت کشور است. این شرکت بعد از تحریم‌های آمریکا بارها سعی در فروش نفت از طریق بورس به بخش خصوصی کرد و حتی اعلام شد آذرماه ۹۷ یک میلیون بشکه نفت از طریق بورس به بخش خصوصی فروخته شده تا به خارج صادر شود.

اما آقای جهانگیری می‌گوید به غیر از شرکت ملی نفت، هیچ شرکت و فردی حتی یک بشکه نفت نیز نتوانسته به خارج صادر کند.

وی عنوان کرد: «ما با یافتن راهکارهایی توانستیم نفت را با ده‌ها خطر و ریسک به فروش رسانده و پول آن را به کشور بازگردانیم. با قاطعیت می‌گویم که تا آنجا که من مطلع هستم یک دلار از پول نفت در این میان تلف نشد.»

اظهارات «قاطعانه» آقای جهانگیری درباره تلف نشدن حتی «یک دلار» پول ایران در حالی است که آمریکا طی ماه‌های گذشته یک محموله ۱.۲ میلیون بشکه‌ای بنزین و یک محموله ۲ میلیون بشکه‌ای نفت ایران را توقیف کرده و به فروش رسانده است. اما ایران می‌گوید که این محموله‌ها را قبلا به بخش خصوصی یا کشورهای دیگر فروخته بوده و از این رو دیگر دارایی ایران محسوب نمی‌شود.

با استفاده از گزارش‌های پایگاه اطلاع‌رسانی دولت، کپلر، خزانه‌داری کل کشور و رادیو فردا؛ ف.ق/س.ن

XS
SM
MD
LG