لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۴۷

از رکورد تازهٔ فالکون ۹ تا پهپاد جدید دی‌جی‌آی


اسپیس ایکس قصد دارد در سری جدید موشک‌ها به میانگین ۱۰۰ بار با تعمیرات برای انجام مأموریت برسد
اسپیس ایکس قصد دارد در سری جدید موشک‌ها به میانگین ۱۰۰ بار با تعمیرات برای انجام مأموریت برسد

مجلهٔ هوافضا: فالکون ۹، با هشت بار استفاده، رکورد چندین بار استفاده از یک موشک را شکست. شرکت دی‌جی‌آی هم پهپاد بسیار پیشرفتهٔ جدید خود را معرفی کرد.

فالکون ۹ رکورد زد

تعداد ماهواره‌های اینترنت فضایی استارلینک با استفاده از موشک فالکون ۹ به بیش از هزار عدد رسیده و این در حالی است که این موشک با قرار دادن یک دسته جدید از ماهواره‌های اینترنت فضایی استارلینک، رکورد استفادهٔ چندین‌باره از یک موشک را شکسته است.

فالکون ۹ تا کنون هشت بار برای عملیات‌های فضایی بازیابی شده است و به‌تازگی و طی دو مرحله توانست ۶۰ ماهواره دیگر استارلینک را در مدار قرار دهد.

مرحلهٔ اول این موشک قابل استفادهٔ مجدد است و پس از انجام مأموریت به زمین بازگشت و روی باند خود در دریا فرود آمد.

تاکنون مجموعه موشک‌های فالکون ۹ بیش از ۷۰ بار و موشک مورد نظر فالکون ۹ هشت بار توانسته‌اند مأموریت‌های گوناگون را انجام دهند.

موشکی که این رکورد را زده با کد B1049 شناخته می‌شود. اسپیس ایکس قصد دارد در سری جدید این موشک‌ها به میانگین حدود ۱۰ بار بدون تعمیر و حدود ۱۰۰ بار با تعمیرات برای انجام مأموریت برسد.

ورود مسافران به ایران با تست‌های جعلی

بر اساس گزارش ایسنا، طی هفته‌های گذشته و با شدت گرفتن شیوع گونه‌های جهش‌یافتهٔ ویروس کرونا نگرانی‌ها در مورد ورود مسافران از کشورهای گوناگون به ایران افزایش یافته است تا جایی که محمد اسلامی، وزیر راه و شهرسازی، نسبت به این مسئله که برخی مسافران هوایی با تست PCR جعلی اقدام به ورود به ایران کرده‌اند، ابراز نگرانی کرد و دستور داد این مسئله بررسی شود.

در این راستا مقرر شد بررسی این مسئله با جلسهٔ مشترک بین سازمان هواپیمایی کشوری و وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی انجام شود.

محمدحسن ذیبخش، سخنگوی سازمان هواپیمایی کشوری، دربارهٔ نتیجهٔ این جلسه گفته است:« مقرر شد تعدادی از آزمایشگاه‌ها در کشورهای مختلف شناسایی و معرفی شوند و مسافران برای ورود به کشور تنها از طریق آن آزمایشگاه‌ها تست PCR خود را انجام دهند تا دیگر این مشکل به وجود نیاید.»

پرواز در ارتفاع بالا

مهندسان دانشگاه پنسیلوانیا در حال کار روی طرحی هستند که به‌وسیلهٔ آن امکان پرواز در ارتفاع حدود ۸۰ کیلومتری از سطح زمین میسر شود.

در این ارتفاع با کاهش شدید میزان هوا، امکان پرواز هواپیماها وجود ندارد. این مهندسان به دنبال ساخت هواپیماهای کوچکی هستند که در این ارتفاع بتوانند به‌وسیله انرژی خورشیدی پرواز کنند.

مهندسان در حال کار روی طرحی هستند که در آن از نانولوله‌های کربنی استفاده شده است. این هواپیماهای بسیار کوچک و پرواز آن‌ها در ارتفاع بالا می‌تواند در بررسی شرایط جوی استفاده شود.

پهپاد دی‌جی‌آی «اف‌پی‌وی»

شرکت دی‌جی‌آی که معروف‌ترین سازندهٔ پهپادهای فیلم‌برداری در جهان است، پهپادی با نام «اف‌پی‌وی» را معرفی کرده که زاویهٔ دوربین آن تغییر داده شده است و کاربران با استفاده از نوعی عینکِ «واقعیت مجازی» می‌توانند آن را هدایت کنند.

با این دوربین کاربر دقیقاً از زاویهٔ دوربین پهپاد به اطراف نگاه می‌کند.
با این دوربین کاربر دقیقاً از زاویهٔ دوربین پهپاد به اطراف نگاه می‌کند.

این پهپاد می‌تواند به سرعت ۱۴۰ کیلومتر در ساعت دست پیدا کند و به‌صورت چهار کی و با فریم‌ریت ۶۰ فریم در ثانیه فیلمبرداری را انجام دهد.

این پهپاد می‌تواند فیلمبرداری از صحنه‌های ورزشی و پرتحرک را ارتقا دهد. این پهپاد از نوع اول‌شخص است و قابلیت مانور بسیار بالایی دارد. با زدن عینک، کاربر دقیقاً از زاویهٔ دوربین پهپاد به اطراف نگاه می‌کند.

این روش قبلاً برای پهپادهای سرگرمی استفاده می‌شد اما استفاده از آن در پهپادهای فیلمبرداری قدرت بالای مانورپذیری را به کاربران می‌دهد. شتاب صفر تا صد کیلومتر این پهپاد فقط دو ثانیه است.

احتمال لغو پروازهای بیشتر در ایران

تورج دهقان زنگنه، رئیس سازمان هواپیمایی کشوری، گفته است: «اگر به دلیل شرایط خاص شیوع ویروس کرونا در کشور پروازهایی از سوی ستاد ملی مقابله با کرونا محدود یا ممنوع شود، هزینهٔ بلیت آن به‌صورت کامل به مسافران بازگردانده خواهد شد.»

این در حالی است که برخی رسانه‌های ایران گزاش داده بودند که در شرایط بحرانی کرونا در ایران، اگر بلیت‌ها کنسل شود، هزینه‌ای به مسافران داده نخواهد شد.

در پی انتشار این اخبار، سازمان هواپیمایی کشوری اعلام کرده است «انجام شدن یا نشدن پروازهای داخلی و شرایط آن بر اساس مصوبه ستاد ملی مقابله با کرونا تصمیم‌گیری شده و سازمان هواپیمایی کشوری متولی اجرای آن است و به دیگر دستگاه‌ها و نهادها ارتباطی ندارد. بنابراین مسلماً در صورت لغو یا کنسل شدن بلیت هواپیما هزینهٔ آن به‌صورت کامل به مسافران باز می‌گردد.»

XS
SM
MD
LG