لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۹:۵۷

برآورد تازه از تعداد قربانیان کرونا در ایران: ۱۵۰ هزار نفر


بر اساس نتایج یک «مطالعه کشوری» که توسط پژوهشگاه وابسته به وزارت فرهنگ و ارشاد انجام و نیمه بهمن ۹۹ آماده شده است، ۱۸ درصد از افراد بالای ۱۸ سال گفته‌اند که به کرونا مبتلا شده‌اند و «۱.۵ درصد اعلام كرده‌اند از اعضای خانواده آنان كسی بر اثر كرونا فوت كرده است».

عباس عبدی، روزنامه‌نگار با اشاره به این نظرسنجی در یادداشتی که روز شنبه، ۲۴ اسفند در روزنامه اعتماد منتشر شده، با اشاره به این ارقام، تعداد قربانیان کرونا در ایران را ۱۵۰ هزار نفر برآورد کرده است.

وزارت بهداشت ایران تا روز جمعه، ۲۳ اسفند، تعداد قربانیان کرونا در ایران را بیش از ۶۱ هزار نفر اعلام کرده است.

پیش از این سازمان نظام پزشکی ایران اعلام کرده بود که تعداد واقعی قربانیان کرونا در ایران سه تا چهار برابر آمار رسمی وزارت بهداشت است که بر این اساس باید تعداد قربانیان را بین ۱۸۰ تا ۲۴۰ هزار نفر برآورد کرد.

با وجود گذشت بیش از یک سال از بحران شیوع کرونا در ایران، مقام‌های وزارت بهداشت از ارائه آمارهای مستند و تفکیکی خودداری کرده و بر همین اساس ارزیابی وضعیت شیوع و مرگ و میر ناشی از کرونا در ایران دشوار شده است.

با وجود چنین ابهام‌هایی، مقام‌های دولت ایران بارها از موفقیت در مهار کرونا سخن گفته‌اند و اخیرا حسن روحانی، رئيس‌جمهور ایران گفته است اقدامات دولت او در مقابله با کرونا می‌تواند «منبعی برای کتاب‌های دانشگاهی» باشد.

بر اساس یادداشت آقای عبدی که در سایت پژوهشگاه وزارت ارشاد نیز بازنشر شده، در این مطالعه کشوری، « ۶۸ درصد مردم به ميزان زياد و خيلی زياد معتقد به واكسيناسيون عمومی هستند».

موضوع تامین واکسن در ماه‌های اخیر به یک بحث جنجالی تبدیل شده است. مقام‌های حکومت ایران در ابتدا به طور گسترده بر تهیه و توزیع واکسن کرونای ایرانی که در انحصار ستاد اجرایی فرمان امام، نهاد اقتصادی تحت کنترل دفتر رهبر جمهوری اسلامی، است، تاکید داشتند.

از سوی دیگر، رهبر جمهوری اسلامی در یک سخنرانی علنی با خرید و واردات واکسن تولیدی کشورهای آمریکا و بریتانیا و فرانسه مخالفت کرد.

علیرغم این مخالفت، با افزایش فشارهای اجتماعی برای خرید و واردات واکسن خارجی، سرانجام دولت ایران اقدام به خرید و واردات محدود واکسن خارجی کرونا از کشورهای مختلف کرده‌اند.

مقام‌های وزارت بهداشت می‌گویند تاکنون بیش از ۲۱ میلیون دوز واکسن خارجی خریداری کرده‌اند و در طول سال آینده نیز در نظر دارند از مسیر واردات و تولید داخلی، ۱۸۰ میلیون دوز واکسن تامین کنند.

در تازه‌ترین اظهارنظر در این زمینه، مینو محرز، مدیر پروژۀ تحقیقات تولید واکسن ایرانی کرونا گفته است که از خرداد ۱۴۰۰ واکسیناسیون عمومی با واکسن ایرانی «کوو ایران» شروع می‌شود.

واکسن «کوو ایران» توسط موسسه برکت وابسته به ستاد فرمان اجرایی امام تولید می‌شود و مقام‌های این ستاد در روزهای اخیر بارها از فعال شدن خط تولید این واکسن تا خرداد ۱۴۰۰ خبر داده‌اند.

به نظر می‌رسد علیرغم تاکید مقام‌های دولت ایران بر خرید و واردات واکسن خارجی کرونا، کماکان سیاست اصلی در زمینه تامین واکسن کرونا، خرید زمان برای رسیدن به خرداد سال ۱۴۰۰ و استفاده از واکسن تولیدی ستاد اجرایی فرمان امام است.

XS
SM
MD
LG