لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۴۲

خطر موشک حوثی‌ها، «دلیل لغو» پرواز نتانیاهو به امارات


بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل
بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل

بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل می‌گوید هفته گذشته به دلیل خطر شلیک موشک از سوی گروه‌های نیابتی ایران در یمن، از پرواز به امارات متحده عربی از طریق حریم هوایی عربستان سعودی منصرف شده است.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، آقای نتانیاهو این مطلب را روز شنبه ۲۳ اسفند در گفت‌وگو با شبکه ۱۳ تلویزیون اسرائیل بیان کرده است.

نخست‌وزیر اسرائیل نخست قرار بود هفته گذشته از طریق حریم هوایی اردن به امارات سفر کند، اما اختلاف نظر تازه بین اسرائیل و اردن بر سر مسئله امنیت مسجد الاقصی در بیت‌المقدس باعث شد تا هماهنگی استفاده از حریم هوایی نیز با مشکل روبه‌رو شود.

آقای نتانیاهو در مورد این‌که چرا برای انجام این سفر از مسیر جایگزین، یعنی عبور از حریم هوایی عربستان سعودی، استفاده نکرده، با اشاره به حملات موشکی اخیر شورشیان حوثی یمن گفت: «یک هفته پیش در آسمان عربستان سعودی نیز مشکلاتی وجود داشت.» نخست‌وزیر اسرائیل در این مورد جزئیات بیشتری ارائه نداد.

با گذشت حدود شش ماه از عادی شدن روابط اسرائیل و امارات متحده، بنیامین نتانیاهو قصد داشت اولین سفر رسمی یک مقام اصلی اسرائیل به امارات متحده عربی را رقم بزند.

خبرگزاری آسوشیتدپرس می‌نویسد که «وی امیدوار بود» در حالی که کمتر از دو هفته به انتخابات پارلمانی اسرائیل باقی است، از موضوع سفر و دیدار با ولیعهد امارات متحده عربی «برای تقویت مبارزات انتخاباتی خود استفاده کند.»

شورشیان حوثی یمن، که پایتخت و بیشتر مناطق شمالی یمن را کنترل می‌کنند، در هفته‌های گذشته حملات خود را به زیرساخت‌های مهم سعودی افزایش داده‌اند.

هفته گذشته، موشک‌ها و پهپادهای حوثی‌ها یکی از بزرگترین بنادر نفتی جهان در عربستان را هدف قرار داد و باعث توقف پروازها به سمت فرودگاه بین‌المللی جده شد.

مقام‌های سعودی ایران را متهم کرده‌اند که موشک و پهپادها را به‌دست شورشیان حوثی می‌رساند. مقام‌های جمهوری اسلامی از تأیید کمک تسلیحاتی به حوثی‌ها خودداری کرده‌اند.

اسماعیل قاآنی، فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران، روز جمعه ۲۲ اسفند، در سخنرانی خود به تمجید از حملات حوثی‌ها به عربستان پرداخت و گفت: «این رزمندگان در کمتر از ۱۰ روز ۸ عملیات موفقیت‌آمیز را بر روی مراکز رژیم سعودی انجام دادند.»

او همچنین بار دیگر تهدیدهای جمهوری اسلامی علیه اسرائیل را تکرار کرده و گفت که اسرائیل «در حال کشیدن دیواری دور کشورش به عرض یک متر و ارتفاع ۶ متر است تا در امان بماند، مطمئن باشند که ما آن دیوار را هم خراب خواهیم کرد.»

با استفاده از آسوشیتدپرس و مهر / پ.پ

XS
SM
MD
LG