لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۹:۴۰

ایران یک فرانسوی زندانی را به «جاسوسی» متهم کرد


نمایی از زندان مرکزی یا وکیل‌آباد مشهد که گردشگر فرانسوی آن‌جا زندانی است
نمایی از زندان مرکزی یا وکیل‌آباد مشهد که گردشگر فرانسوی آن‌جا زندانی است

بنجامین بریر، شهروند فرانسوی زندانی در ایران به «جاسوسی و تبلیغ علیه نظام» متهم شده است.

سعید دهقان، یکی از وکلای این زندانی در توییتی که روز دوشنبه، ۲۵ اسفند منتشر کرد، نوشت «آخرین دفاع» از این متهم اخذ شده است و دلیل طرح اتهام «جاسوسی» علیه او «عکس‌برداری این توریست فرانسوی از مناطق ممنوعه» بوده است.

به نوشته این وکیل، دلیل طرح اتهام «تبلیغ علیه نظام» علیه این زندانی هم این بوده است که آقای بنجامین بریر در رسانه‌ها نوشته است که «چرا حجاب در جمهوری اسلامی «اجباری» است ولی در سایر کشورهای اسلامی «اختیاری»؟».

آقای دهقان روز شش اسفند خبر داده بود که موکلش حدود ۹ ماه پیش بازداشت شده و تاکنون به این زندانی که در زندان وکیل‌ آباد مشهد به سر می‌برد، اجازه ملاقات با وکیل داده نشده است.

یکی از افراد نزدیک به خانواده شهروند فرانسوی به خبرگزاری رویترز گفت او پس از به پرواز درآوردن «یک پهپاد» در دشت‌های نزدیک به مرز ایران و ترکمنستان بازداشت شده است.

سعید دهقان، وکیل دادگستری، اما روز ششم اسفند در گفت‌وگو با خبرگزاری هرانا گفت: « این فرد به عنوان یک توریست یک «هِلی‌کَم» معمولی جهت عکاسی به همراه داشته است» و اتهامات طرح شده علیه او «متناقض و بی‌ اساس» هستند.

همچنین یک فرد نزدیک به خانواده بنجامین بریر گفته است که او با یک وانت از فرانسه به ایران سفر کرده است. به گفته او، بنجامین از زمان بازداشت در ماه اردیبهشت با خانواده‌اش در تماس بوده و دو بار با خانواده‌اش در فرانسه صحبت کرده است.

وزارت خارجه فرانسه پیش از این بازداشت یکی از شهروندان خود را در ایران تایید کرد و گفت کارمندان سفارت فرانسه با او در تماس بوده و او از خدمات کنسولی برخوردار است.

ایران طی سال‌های اخیر چند شهروند ایرانی دوتابعیتی را به اتهام جاسوسی و همکاری با کشورهای متخاصم بازداشت کرده است.

یکی از این افراد فریبا عادلخواه، شهروند ایرانی- فرانسوی است که اردیبهشت امسال به اتهام‌های امنیتی به شش سال زندان محکوم شد. رولان مارشال، نامزد خانم عادلخواه که استاد دانشگاه است و همراه با او بازداشت شده بود چند ماه پیش آزاد شد.

آقای مارشال پس از آزادی جلال روح‌الله‌نژاد، مهندس ایرانی که به جرم نقض تحریم‌های آمریکا در فرانسه زندانی بود، آزاد شد.

گروه‌های مدافع حقوق بشر حکومت ایران را متهم کرده‌اند که از بازداشت شهروندان دوتابعیتی به عنوان ابزاری برای کسب امتیاز در معاملات اقتصادی و دیپلماتیک با کشورهای غربی استفاده می‌کند.

حکومت ایران بازداشت افراد دوتابعیتی با انگیزه سیاسی را تکذیب کرده و تاکید می‌کند که اکثر خارجی‌ها و دوتابعیتی‌های زندانی به اتهام جاسوسی محکوم شده‌اند.

کارشناسان معتقدند که آینده مذاکرات ایران با قدرت‌های اروپایی در خصوص احیای برجام و رفع تنش در مناسبات تهران با دولت جدید آمریکا در سرنوشت زندانیان خارجی و دوتابعیتی در ایران تاثیر زيادی خواهد داشت.

XS
SM
MD
LG