لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۰۲

فرمانده سپاه با اعلام «فائق‌ آمدن» بر تحریم‌ها، از یک شهر موشکی رونمایی کرد


تصویری از شهر موشکی سپاه که گفته شده به نیروی دریایی سپاه تعلق دارد
تصویری از شهر موشکی سپاه که گفته شده به نیروی دریایی سپاه تعلق دارد

خبرگزاری فارس گزارش داده که مراسم «رونمایی از شهر موشکی جدید نیروی دریایی سپاه» با حضور حسین سلامی، فرمانده کل سپاه برگزار شده است.

بر اساس این گزارش، در این شهر موشکی «انبوهی از سامانه ها و موشک‌های کروز و بالستیک» به نمایش درآمده است.

حسین سلامی، فرمانده کل سپاه نیز در این مراسم گفته است که «ملت ایران بدون هراس از تحریم‌ها بر آنها فائق آمده‌اند» و رونمایی از شهر موشکی را «امیدآفرین و اطمینان بخش» توصیف کرده است.

در این گزارش اعلام نشده است که نیروی دریایی سپاه پاسداران چند شهر موشکی دارد.

از سال ۹۳ تاکنون سپاه پاسداران بارها اقدام به رونمایی از شهرهای موشکی کرده است و رسانه‌های سپاه نوشته‌اند که این شهرهای موشکی زیر زمینی هستند.

در گزارش تصویری که شبکه خبر جمهوری اسلامی ایران از شهر موشکی نیروی دریایی سپاه منتشر شده، تصاویری از تونل‌های موشکی منتشر شده است.

تعداد شهرهای موشکی سپاه پاسداران مشخص نیست ولی سال ۹۴، حسن کریم‌پور، ​مشاور عالی قاسم سلیمانی، فرمانده سپاه قدس جمهوری اسلامی، شاخه برون‌مرزی سپاه پاسداران، از وجود «۱۴ دپوی زیرزمینی در عمق ۳۰ تا ۵۰۰ متری زیر زمین» در نقاط مختلف ایران برای نگهداری از سیستم‌های موشکی خبر داده بود.

رونمایی از شهرهای موشکی توسط سپاه پاسداران در حالی ادامه دارد که برنامه موشکی ایران به عنوان یکی از محورهای اختلافات آمریکا و ایران مطرح شده است.

دونالد ترامپ، رئیس‌ جمهور سابق آمریکا که اردیبهشت ۹۷ فرمان خروج از برجام را امضا کرد، توسعه موشک‌های بالیستیک جمهوری اسلامی را به عنوان یکی از عواملی معرفی کرد که او را به خروج از برجام واداشت.

مقام‌های حکومت ایران اما برنامه موشکی خود را دفاعی می‌دانند و گفت‌وگو درباره برنامه موشکی که توسط دولت ترامپ و همچنین دولت بایدن طرح شده را رد کرده‌اند.

حسین سلامی، فرمانده سپاه پاسداران نیز روز ۲۰ بهمن امسال از دولت بایدن خواسته بود که سیاست «فشار حداکثری» را تکرار نکند.

مقام‌های حکومت ایران می‌گویند آمریکا باید تمام تحریم‌هایی که در دوره ترامپ اعمال شده را لغو کند تا پس از آن،‌ ایران به اجرای تعهدات هسته‌ای خود طبق برجام بازگردد.

این درخواست با مخالفت دولت آمریکا مواجه شده و دولت بایدن اعلام کرده است که ایران ابتدا باید به اجرای کامل توافقات خود طبق برجام بازگردد و پس از آن، تحریم‌ها لغو می‌شود.

XS
SM
MD
LG