لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۰:۲۱

فرانسه، آلمان و ایتالیا تزریق واکسن آسترازنکا را متوقف کردند


شرکت آسترازنکا می‌گوید دلیلی برای نگرانی نیست.
شرکت آسترازنکا می‌گوید دلیلی برای نگرانی نیست.

فرانسه، آلمان و ایتالیا روز دوشنبه ۲۵ اسفند به جمع کشورهای اروپایی کوچکتری پیوستند که تزریق واکسن آسترازِنِکا را متوقف کرده‌اند. همزمان سازمان جهانی بهداشت از تمام کشورهای جهان خواست که روند واکسیناسیون را متوقف نکنند.

هلند و جمهوری ایرلند در روزهای اخیر تزریق واکسن محصول شرکت بریتانیایی-سوئدی «آسترازنکا» را متوقف کردند و دانمارک و نروژ نیز از بروز عوارض جانبی مثل لخته شدن خون یا خونریزی بر اثر تزریق این واکسن گزارش دادند.

بلغارستان و ایسلند هفته گذشته تزریق این واکسن را متوقف کردند و اتریش نیز اعلام کرده است که بخشی از محموله واکسن آسترازنکا را استفاده نخواهد کرد.

فرانسه، آلمان و بریتانیا تا چند روز پیش به تزریق این واکسن ادامه داده و اعلام کرده بودند که تاکنون دلیلی برای ابراز نگرانی مشاهده نشده است.

در آسیا نیز دولت تایلند روز دوشنبه گفت تزریق این واکسن را در پی دریافت اولین محموله‌ها در هفته جاری آغاز می‌کند ولی دولت اندونزی اعلام کرد منتظر بررسی نتایج آزمایش‌های جدید سازمان جهانی بهداشت خواهد ماند.

سازمان جهانی بهداشت اعلام کرد که بخش پژوهشی این نهاد در حال بررسی نتایج آزمایش‌های مربوط به عوارض جانبی واکسن آسترازنکا است و به‌زودی یافته‌های خود را اعلام خواهد کرد.

این سازمان با این همه تأکید کرد که به احتمال فراوان توصیه قبلی خود را مبنی بر استفاده از این واکسن، حتی در کشورهایی که گونه‌های جهش‌یافته ویروس، از جمله گونه آفریقای جنوبی، شیوع پیدا کرده است تغییر نخواهد داد.

برخی از پژوهش‌های بالینی نشان داده‌اند که کارایی واکسن آسترازنکا در برابر گونه‌های جهش‌یافته پایین‌تر از میزانی است که تصور می‌شد.

واکسن آسترازنکا که در همکاری با دانشگاه آکسفورد تولید شده یکی از اولین واکسن‌های کرونا بود که توسط نهادهای مسئول تأیید شد و به دلیل بهای ارزان و شرایط ساده نگهداری و توزیع آن به سرعت به یکی از پرمصرف‌ترین داروهای مقابله با بیماری کووید-۱۹ بدل شد.

سازمان جهانی بهداشت در روزهای اخیر اعلام کرده است هیچ نشانه‌ای مبنی بر ارتباط مستقیم عوارض جانبی، از جمله لخته شدن خون، با تزریق واکسن وجود ندارد و سازمان دارویی اتحادیه اروپا نیز گفته است که موارد گزارش شده از لخته شدن خون بالاتر از حد نصاب معمول نیست.

تحت تأثیر بروز این عوارض جانبی که هنوز ارتباط آن با واکسن آسترازنکا صد در صد تأیید نشده، روند واکسیناسیون در اروپا کندتر شده است.

شرکت داروسازی آسترازنکا اخیراً اعلام کرد که در بررسی جدید این شرکت از وضعیت سلامتی بیش از ۱۷ میلیون نفر که در اتحادیه اروپا و بریتانیا این واکسن را تزریق کرده‌اند هیچ شواهدی در اثبات افزایش خطر لخته شدن خون دیده نشده است.

سازمان دارویی اتحادیه اروپا می‌گوید تا روز ۲۰ اسفند و پس از تزریق واکسن آسترازنکا به بیش از پنج میلیون نفر در کشورهای عضو این اتحادیه، فقط ۳۰ مورد بروز لخته خون گزارش شده است.

در آلمان نحوه مدیریت واکسیناسیون به یک موضوع سیاسی اختلاف‌برانگیز بدل شده است و برخی از سیاستمداران آن کشور از جمله رهبر حزب سوسیال مسیحی (شاخه حزب دموکرات مسیحی به رهبری آنگلا مرکل در ایالت بایرن) اخیراً اعلام کرد که این کشور در زمینه انتخاب واکسن به جای پیروی از توصیه‌های نهادهای اروپایی باید به نظر کارشناسان آلمانی تکیه کند.

ولی وزیر بهداشت آلمان تأکید کرده است که آن کشور کماکان از پژوهش‌ها و توصیه‌های سازمان دارویی اتحادیه اروپا پیروی خواهد کرد ولی در عین حال تمامی شواهد مربوط به احتمال بروز عوارض جانبی تزریق واکسن هم با دقت بررسی و پیگیری خواهد شد.

بررسی این عوارض جانبی کار دشواری است چون هر مورد به وضعیت جسمی و بیماری‌های زمینه‌ای فرد دریافت‌کننده واکسن بستگی دارد.

بر اساس گزارش خبرگزاری رویترز/ ش.ر/ک.ر
XS
SM
MD
LG