لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
یکشنبه ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۷:۰۲

طنین صدای «نسل نابودشده» در ورزشگاه کازابلانکا


طرفداران تیم رجاء کازابلانکا در دیدار این تیم با بایرن مونیخ در رقابت‌های باشگاه‌های جهان در سال ۲۰۱۳
طرفداران تیم رجاء کازابلانکا در دیدار این تیم با بایرن مونیخ در رقابت‌های باشگاه‌های جهان در سال ۲۰۱۳

در سال‌های گذشته، هواداران تیم فوتبال رجاء (امید) از کازابلانکای مراکش به دلیل سر دادن سرودهای اجتماعی در مسابقات فوتبال و پرداختن به موضوعاتی مانند فلسطین، فقر، اختلافات طبقاتی و فساد حکومتی، به شدت در شبکه‌های اجتماعی و خبری خبرساز شدند.

فوتبال به عنوان یک ورزش پرطرفدار، جدا از ماهیت اصلی خود، خواسته یا ناخواسته از بستر جامعه می‌آید و ارتباط عمیقی با اوضاع اجتماعی و طبقاتی جامعه دارد.

هواداران رجاء توانسته‌اند شعارهای اعتراضی نسل جوان مراکش را از خیابان‌ها به داخل ورزشگاه‌های این کشور بیاورند و بازتاب رسانه‌ای این جنبش، توجه بسیاری را در شبکه‌های اجتماعی سرتاسر دنیا به خود جلب کرده است.

برای نمونه یکی از اجراهای سرود «في بلادي ظلموني» توسط هواداران رجاء، بیش از ۱۶ میلیون بار در یوتیوب دیده شده است. اجراهای گروهی این سرود در روزهای مسابقه، همراه با ضرب‌های طبل و نارنجک‌های دودزا، چشم‌ها را به خود خیره می‌کند.

در بخش‌هایی از این ترانه سیاسی-اجتماعی، آمده است که «ما در این کشور زیر ابر تاریکی زندگی می‌کنیم ... شما ثروت ما را سرقت کرده و آن را با خارجی‌ها تقسیم کرده‌اید. شما یک نسل را به تمامی نابود کردید.»

برای عبدالله طایع، نویسنده مراکشی، این آهنگ «گرچه ناامیدکننده، اما شفاف، واقعی و بدون هیچ‌گونه اغراق» است.

یکی از طرفداران تیم فوتبال رجاء درباره این ترانه می‌گوید که این اشعار، زندگی روزانه هزاران جوان را در مناطق کارگری توصیف می‌کند. عبدالرحیم بورقیه، روزنامه‌نگار مراکشی، که در مورد این جنبش مقاله‌ای نوشته است، می‌گوید: چنین شعارهایی از همه چیز انتقاد می‌کند، و ورزش و سیاست در هم می‌آمیزد.

تیم رجا کازابلانکا یکی از تیم‌های موفق فوتبال مراکش است که ۱۲ بار قهرمان لیگ حرفه‌ای فوتبال مراکش شده و عنوان‌هایی را نیز در رقابت‌های کنفدراسیون فوتبال آفریقا به دست آورده است.

XS
SM
MD
LG