لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۵۳

رئیس‌جمهوری تانزانیا پس از انتشار شایعات ابتلا به کرونا درگذشت


جان مگوفلی به دلیل پیشبرد سیاست‌های خود با وجود مقاومت مخالفان دولت «بولدوزر» لقب گرفته بود
جان مگوفلی به دلیل پیشبرد سیاست‌های خود با وجود مقاومت مخالفان دولت «بولدوزر» لقب گرفته بود

جان مگوفلی، رئیس‌جمهوری تانزانیا که شیوع ویروس کرونا را انکار می‌کرد در سن ۶۱ سالگی بر اثر بیماری قلبی درگذشت. او از هجده روز پیش در انظار عمومی ظاهر نشده بود و شایعاتی در مورد سلامت و احتمال ابتلای او به کووید- ۱۹ بر سر زبان‌ها افتاده بود.

دولت تانزانیا روز پنجشنبه ۲۸ اسفند با اعلام خبر درگذشت آقای مگوفلی خواستار انتقال آرام قدرت شد.

یکی از رهبران اپوزیسیون تانزانیا نیز برای پیشگیری از ایجاد خلاء قدرت و بی‌ثباتی در کشور خواست که سامیا سولوهو حسن، معاون ریاست‌جمهوری، هر چه سریع‌تر رهبری کشور را به دست بگیرد.

جان مگوفلی اولین رهبر تانزانیا است که هنگام در دست داشتن قدرت فوت می‌کند. او سال گذشته و برای دور دوم که پنج ساله است به مقام ریاست‌جمهوری انتخاب شد. با مرگ او طبق قانون، خانم سامیا سولوهو حسن برای چهار سال باقی‌مانده به ریاست‌جمهوری خواهد رسید. او اولین زنی است که در تانزانیا به این مقام می‌رسد.

خانم حسن چهارشنبه شب در یک سخنرانی تلویزیونی اعلام کرد که جان مگوفلی سال‌ها به بیماری قلبی مبتلا بود و بر اثر این بیماری درگذشته است. او در این سخنرانی به جانشینی آقای مگوفلی اشاره نکرد.

سخنگوی دولت تانزانیا نیز تاکنون به سئوالات خبرگزاری رویترز در این مورد پاسخ نداده است.

جان مگوفلی از حدود ۲۰ روز پیش در مجامع علنی ظاهر نشده بود و شایعاتی در مورد احتمال ابتلای او به بیماری کووید- ۱۹ بر سر زبان‌ها افتاده بود. روز ۲۲ اسفند دولت تانزانیا بیماری او را تکذیب کرد و روز ۲۵ اسفند نیز خانم حسن از مردم تانزانیا خواست به این شایعات توجه نکنند.

زیتو کابوه یکی از رهبران اصلی اپوزیسیون به خبرگزاری رویترز گفت: «معاون ریاست‌جمهوری باید هر چه سریع‌تر به عنوان رئیس‌جمهوری جدید سوگند یاد کند. طبق قانون اساسی باید از ایجاد خلاء قدرت جلوگیری کرد و تاخیر در آغاز کار رئیس‌جمهوری جدید نگران‌کننده خواهد بود».

یک کارشناس مطلع از وضعیت سیاسی تانزانیا گفت: «دو روز آینده حیاتی است و به احتمال فراوان حدی از ابهام و سردرگمی ایجاد خواهد شد. برخی خواهان تصفیه افراد تندرو وابسته به جان مگوفلی هستند ولی با توجه به تغییر ساختار نیروهای امنیتی در دوران ریاست جمهوری او کار ساده‌ای نخواهد بود».

جان مگوفلی به دلیل پیشبرد سیاست‌های خود با وجود مقاومت مخالفان دولت «بولدوزر» لقب گرفته بود و جامعه بین‌المللی بارها از شیوه استبدادی و غیرمتعارف رهبری او انتقاد کرده بود.

با وجود آن که سامایا سولوهو حسن از مدافعان شیوه رهبری جان مگوفلی است ولی در مقایسه با او سیاستمدار آرام‌تری است و معمولا از رویارویی و درگیری پرهیز می‌کند.

جان مگوفلی از جمله معدود رهبران جهان بود که همه‌گیری ویروس کرونا را باور نداشت و یا آن را دست‌کم می‌گرفت. او به مردم تانزانیا می‌گفت که ماسک فایده‌ای ندارد و واکسن توطئه کشورهای غربی است.

وضعیت دارالسلام، پایتخت تانزانیا، روز پنجشنبه عادی گزارش شد و نشانه‌ای از تشدید اقدامات امنیتی دیده نمی‌شد.

توندو لیسو، رقیب اصلی آقای مگوفلی در انتخابات ریاست‌جمهوری اکتبر گذشته در مصاحبه‌ای با یک شبکه تلویزیونی در تانزانیا گفت: «با مرگ آقای مگوفلی که کشور را دچار شکاف و بی‌ثباتی کرد زمان آن فرارسیده است که تانزانیا فصل جدیدی را شروع کند».

بر اساس گزارش خبرگزاری رویترز/ ش.ر/ک.ر

XS
SM
MD
LG