لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۱۵

خامنه‌ای و روحانی مدعی جهش تولید و شکست تحریم‌ها شدند


عکس از آرشیو
عکس از آرشیو

علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی و حسن روحانی، رئیس‌ جمهور ایران در پیام‌های نوروزی که به مناسبت فرا رسیدن سال ۱۴۰۰ داده‌اند، مدعی جهش تولید و شکست تحریم‌ها شدند.

رهبر جمهوری اسلامی در پیام خود بدون ارائه آمار یا شواهد اقتصادی گفت « گزارش‌های متعدد مردمی و دولتی» نشان می‌دهد که در سال ۹۹ «جهش تولید تا حدّ قابل قبولی در بخش‌هایی از کشور تحقق یافت».

این ادعا در حالی مطرح شده است که در ماه‌های گذشته گزارش‌های متعددی درباره ورشکستگی واحدهای تولیدی در ایران، تجمعات اعتراضی کارگری و افزایش بیکاری ناشی از کاهش تولید منتشر شده است.

صندوق بین‌المللی پول در آخرین برآورد خود از اقتصاد ایران پیش‌بینی کرده است که رشد ناخالص داخلی کشور در سال ۹۹ نسبت به سال ۹۸ با افتی ۵ درصدی مواجه شود.

این گزارش می‌گوید تولید ناخالص داخلی غیرنفتی ایران افتی ۴.۵ درصدی و ارزش افزوده بخش نفت ایران نیز با افتی منفی ۸.۵ درصدی مواجه خواهد شد.

بروز مشکلات گسترده اقتصادی ناشی که مسائلی چون شیوع کرونا و تحریم‌ها نقش مهمی در آن دارند، سبب افزایش بیکاری نیز شده و مرکز پژوهش‌های مجلس روز گذشته با انتشار گزارشی اعلام کرد که جمعیت شاغل کشور در پاییز ۱۳۹۹ نسبت به فصل مشابه پارسال حدود یک میلیون نفر کاهش یافته است.

با وجود چنین مستنداتی، رهبر جمهوری اسلامی در سخنرانی امروز خود گفت در سال ۹۹، کشور شاهد «جهش انقلابی تولید» بوده و سال ۱۴۰۰ را سال «تولید؛ پشتیبانی‌ها، مانع‌زدایی‌ها» اعلام کرد.

او بدون اشاره به فشار تحریم‌ها و بحران ناشی از شیوع کرونا، از واردات و قاچاق به عنوان موانع اصلی تولید در ایران نام برد.

حسن روحانی، رئیس‌ جمهور ایران نیز در سخنرانی خود با اعلام شکست تحریم‌ها،‌گفت در طول سال گذشته «جلوه‌های جهش تولید» هر هفته در سراسر کشور پیدا بوده است.

او با اعلام اینکه سال ۹۹، «از نظر درآمدهای نفتی، بدترین سال در ۶۰ سال گذشته بود»، مدعی شد که ایران در سال گذشته «رشد مثبت ۲.۲ درصد» در تولید را داشته است.

رشد اقتصادی ۲.۲ درصدی را روز ۲۳ اسفند بانک مرکزی اعلام کرد و گفت اقتصاد ایران از رکود خارج شده است.

آمارهای اقتصادی که از سوی مراکز دولتی اعلام می‌شوند، همواره محل تردید بوده‌اند یا با گزارش‌ سایر مراجع اقتصادی متفاوت هستند.

به عنوان نمونه، در تازه‌ترین گزارش‌های مربوط به وضعیت تولید در ایران، در روزهای گذشته، رئیس بانک مرکزی ایران گفت که اقتصاد کشور در پاییز سال جاری رشدی ۳.۹ درصدی را تجربه کرد ولی مرکز آمار ایران این رقم را کمتر از یک درصد اعلام کرد.

XS
SM
MD
LG