لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۰۹

رزمایش بزرگ دریایی آمریکا و سه کشور دیگر در نزدیکی آب‌های ایران آغاز شد


عرشه ناو آبی‌خاکی «مِیکین آیلند» آمریکا
عرشه ناو آبی‌خاکی «مِیکین آیلند» آمریکا

در میان ادامه تنش‌ها بر سر برنامه هسته‌ای ایران در منطقه، نیروی دریایی ایالات متحده روز یکشنبه، یکم فروردین، اعلام کرد یک مانور بزرگ دریایی را همراه با بلژیک، فرانسه و ژاپن در خاورمیانه آغاز کرده است.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، نیروهای حاضر در این رزمایش که «گروه تمرین جنگی دریای عرب» نام گرفته‌اند، با ناوهایی از چهار کشور یادشده، در دریای عرب و خلیج عمان رزمایش انجام می‌دهند.

در این تمرین جنگی، ناو هواپیمابر فرانسوی شارل دوگل و همچنین ناو تهاجمی آبی‌خاکی «مِیکین آیلند» آمریکا حضور دارند.

ناوچه بلژیکی «لئوپولد اول» و ناوشکن ژاپنی «آریاکه» و هواپیماهای جنگی مختلفی نیز از این چهار کشور در رزمایش روز یک‌شنبه شرکت دارند.

ناوگان پنجم ایالات متحده در اعلامیه خود در این باره نوشته است که این رزمایش «فرصتی بی‌نظیر» برای هماهنگی و همکاری بهتر این کشورها «در امنیت دریایی، پدافند هوایی، نبرد در سطح و جنگ‌های ضد زیردریایی» در منطقه فراهم می‌کند.

این تمرین جنگی در حالی برگزار می‌شود که گروه‌های شبه‌نظامی در عراق همچنان منافع آمریکا در این کشور را هدف قرار می‌دهند.

در یک حمله اخیر، روز دوشنبه ۲۵ اسفند یک پایگاه هوایی عراق در شمال بغداد که سربازان آمریکایی در آن مستقرند، هدف «هفت راکت» قرار گرفت اما تلفاتی نداشت.

در مورد حملات مشابه اخیر و گذشته در عراق، ایالات متحده انگشت اتهام را به سوی گروه‌های نیابتی ایران در عراق گرفته اما ایران همواره دخالت در این حملات را تکذیب کرده است.

اوایل اسفندماه، وزارت دفاع آمریکا اعلام کرد ارتش این کشور مواضع شبه نظامیان مورد حمایت ایران را در شرق سوریه هدف قرار داده و جو بایدن، رئیس‌جمهوری ایالات متحده، روز هشتم اسفند گفت پیام حمله به مواضع شبه‌نظامیان مورد حمایت ایران این است که اقدامات این کشور بدون پاسخ نخواهد ماند.

مقام‌های جمهوری اسلامی هنوز واکنشی به شروع رزمایش بزرگ تازه نیروهای دریایی چهار کشور نشان نداده‌اند.

با استفاده از آسوشیتدپرس و دویدز / پ.پ /ر.ح

XS
SM
MD
LG