لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۶:۵۱

«۲۱ هزار هکتار» از جنگل‌های ایران در سال ۱۳۹۹ درگیر حریق شد


طی سال‌های گذشته ده‌ها مورد حریق در جنگل‌های ایران اتفاق افتاده است.
طی سال‌های گذشته ده‌ها مورد حریق در جنگل‌های ایران اتفاق افتاده است.

جانشین معاون امور جنگل سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری ایران می‌گوید طی سال ۱۳۹۹، بیش از ۲۱ هزار هکتار از جنگل‌ها و اراضی جنگلی ایران درگیر حریق شدند.

رضا بیانی روز یکشنبه اول فروردین گفت یکی از معضلات ما طی سال گذشته وقوع «آتش‌سوزی‌های زیاد» در جنگل‌های کشور بود.

او افزود: ۳۶۵۰ هکتار از جنگل‌های طبیعی ما در ایران و ۱۰۳۴ هکتار از جنگل‌های دست کاشت درگیر حریق بودند: «همچنین در وسعتی حدود ۱۶ هزار و ۵۸۹ هکتار از اراضی جنگلی آتش‌سوزی داشتیم. این یعنی در مجموع بیش از ۲۱ هزار هکتار از جنگل‌های ما طی سال ۹۹ درگیر حریق بودند».

آقای بیانی گفته است بیشترین آتش‌سوزی‌ها در سال ۱۳۹۹ در اراضی جنگلی به‌ویژه ناحیه رویشی زاگرس و خلیج عمانی به‌وقوع پیوست.

آتش‌سوزی و تخریب جنگل‌ها تنها منحصر به مناطق یاد شده نیست و طی سال‌های گذشته ده‌ها مورد حریق در جنگل‌های شمال و شمال‌غرب کشور اتفاق افتاده است.

مسعود مولانا، عضو شورای هماهنگی محیط زیست و منابع طبیعی ایران، تیرماه ۱۳۹۸ گفته بود «از سه میلیون و ۶۰۰ هزار هکتار مساحت جنگل‌های شمال کشور اکنون تنها یک میلیون و ۸۰۰ هزار هکتار آن باقی مانده که ۹۰ درصد آن نیز از حالت پایدار خارج شده است».

۱۴ تیرماه همان سال جنگل‌های هیرکانی به‌ عنوان دومین میراث طبیعی ایران در فهرست میراث جهانی یونسکو به ثبت رسیده بود.

یک سال قبل از آن هادی کیادلیری رئیس انجمن جنگلبانی ایران گفته بود «۴۲ درصد» از جنگل‌های شمال ایران در معرض «نابودی» قرار دارد و در صورت ادامه روند فعلی، تا ۳۰ سال آینده، دیگر جنگلی در این مناطق وجود نخواهد داشت.

ایران بالغ بر ۱۴ میلیون هکتار اراضی جنگلی دارد. بر اساس آمارهای سازمان خواربار و کشاورزی ملل متحد، فائو، این رقم در ابتدای انقلاب بیش از ۱۸ میلیون هکتار بود.

به غیر از آتش‌سوزی‌ها، طی سال‌های گذشته گزارش‌های زیادی از جنگل‌خواری، فروش خاک جنگل‌ها، پروژه‌های صنعتی مخرب جنگل‌ها و تبدیل آن‌ها و مراتع به حوزه‌های کشاورزی منتشر شده است.

بر اساس گزارش‌های ایسنا و سایت رادیو فردا/ف.ق/ک.ر
XS
SM
MD
LG