لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۳۹

نتیجه‌گیری تزریق گسترده واکسن فایزر در اسرائیل: ۹۹ درصد اثربخشی دارد


نهادهای درمانی و موسسات علمی اسرائیل که اثرات واکسن فایزر را در رویارویی با احتمال ابتلا به ویروس کرونا به روی مردم خود مطالعه می‌کنند، می‌گویند که دو هفته پس از تزریق دوز دوم واکسن، کارایی آن از ۹۹ درصد فراتر می‌رود.

نتایج تازه‌ترین مطالعه صورت گرفته در این زمینه نشان می‌دهد که واکسن فایزر تا ۹۹.۳ درصد از بروز نشانه‌های بیماری کرونا جلوگیری کرده و ۹۱.۲ درصد نیز بدن را در برابر احتمال ورود این عفونت مصون می‌کند.

در این تحقیق که از سوی وزارت بهداری و مؤسسه علمی تخنیون اسرائیل به روی افراد واکسینه شده با دو دوز واکسن فایزر انجام شده، آمده‌است که تولید پادتن در بدن برای مقابله با کرونا، ۱۲ روز پس از تزریق دوز نخست افزایش می‌یابد و در حدود روز سی و پنجم، یعنی حدود دو هفته پس از دوز دوم، میزان تولید پادتن در بدن به حداکثر خود می‌رسد.

نتایج این تحقیق روز دوشنبه، دوم فروردین در روزنامه هاآرتص اسرائیل منتشر شده‌است.

این مطالعه تأکید دارد که میزان پادتن تولیدی پس از روز دوازدهم از دریافت دوز اول، به مدت دو هفته ثابت باقی می‌ماند و تنها پس از حدود یک هفته در پی دوز دوم، جهش در تولید پادتن آغاز می‌شود و در روز سی و پنجم، (با احتساب شمارش از روز دریافت دوز اول) به سطح مطلوب می‌رسد.

با گذشت بیش از سه ماه از آغاز واکسیناسیون سراسری در رویارویی با همه‌گیری ویروس کرونا در جهان، اسرائیل کماکان رکوددار سرعت در تزریق واکسن‌های کروناست.

از میان جمعیت ۱۶ ساله به بالا در اسرائیل که واکسن به آنها تزریق می‌شود، تنها کمتر از یک میلیون تن هنوز واکسن نزده‌اند. از بیش از ۵ میلیون و ۲۰۰ هزار نفری که واکسن زده‌اند، بیش از ۴ میلیون و ۶۰۰ هزار تن دوز دوم واکسن را نیز دریافت کرده‌اند.

از آنجا که واکسیناسیون در این کشور در بیش از سه ماه گذشته تنها با واکسن فایزر انجام شده، تحقیقاتی که در این کشور به روی اثرات این واکسن آمریکایی انجام شده، برای شرکت سازنده آن و نیز جامعه جهانی اهمیت دارد.

تحقیقات مشترک مرکز درمانی مکابی و مؤسسه تخنیون به روی یک میلیون و هفتصد هزار تن از این درصد بزرگ از بزرگسالان و سالمندان واکسینه شده، نشان داده که اثربخشی واکسن فایزر به روی مردان و زنان یکسان است.

در مقایسه با اثربخشی به روی گروه‌های سنی، هر چند واکسن به‌طور نسبی در افراد ۱۶ تا ۸۰ ساله مؤثر بوده، اما اثرات آن در افراد مسن‌تر، به میزان محسوسی کمتر است.

همچنین اثربخشی واکسن به روی انسان‌هایی نیز که بیماری‌های مزمن مانند فشار خون بالا دارند، یا با نقص سیستم ایمنی روبرو هستند و همچنین بیماران دیابتی از نوع ۲، کمتر بوده‌است. یک مطالعه قبلی نیز اثربخشی واکسن به روی بیماران دیابتی نوع ۲ و بیماران درگیر با بیماری‌های متعدد را کمتر از افراد دیگر دانسته بود.

در این میان، یک مطالعه متفاوت و جداگانه که از سوی دانشگاه بن‌گوریون اسرائیل به روی اثربخشی واکسن فایزر به روی سویه‌های جدید ویروس کرونا صورت گرفته، نشان داده که این واکسن در برابر سویه‌ای که ابتدا در آفریقای جنوبی کشف شد و در اصطلاح عام اشتباهاً به آن نام خوانده می‌شود، تأثیر کمتری دارد.

تحقیق دانشگاه بن‌گوریون که نتایج آن نیز در روزهای گذشته در نشریه علمی Cell Host & Microbe منتشر شده، می‌گوید آزمایش‌های خون به روی افرادی که کامل با دو دوز واکسینه شده‌اند، نشان داده که اثربخشی فایزر به روی سویه کشف شده در بریتانیا، مؤثر است اما این تأثیر نیز کمتر از میزان بالای اثربخشی در مقابله با نوع پیشین و اولیه ویروس کرونا است.

با این حال، این مطالعه هم تأکید دارد که دریافت واکسن حتی در رویارویی با سویه سرسخت کشف شده در آفریقای جنوبی، بهتر از نبود آن است و تا حدی مؤثر بوده اما کمتر. اثربخشی واکسن در برابر سویه مشاهده شده در آفریقای جنوبی، نسبتاً ۷ برابر کمتر از اثرات خنثی کردن سویه کشف شده در بریتانیا بوده‌است.

همچنین به گفته پروفسور ران طائوبه، از بخش میکروبیولوژی و مصونیت و ژنتیک در دانشگاه بن‌گوریون که سرپرست این تحقیق بوده، پادتن تولیدی در بدن افراد عادی (بدون بیماری زمینه‌ای) که واکسینه شده‌اند، ۱۱ برابر بیشتر از پادتن ایجاد شده در کسانی است که کرونا گرفته و بهبود یافته‌اند. حتی دوز اول واکسن ۶ برابر بیشتر از بیماران بهبود یافته، پادتن در بدن افراد تولید کرده‌است.

آلبرت بورلا، مدیرکل شرکت فایزر، در روزهای گذشته به تلویزیون اسرائیل گفت بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر این کشور، در ۳۰ تماس تلفنی در دوره همه‌گیری کرونا، وی را متقاعد کرد که اسرائیل بهترین کشور برای تزریق واکسن فایزر با هدف بررسی واقعی میزان اثربخشی این واکسن است.

اسرائیل برای جمعیت ۹ میلیون نفری خود که حدود ۵.۶ میلیون تن آن ۱۶ ساله به بالا هستند، ۶۳ میلیون واکسن درنظر گرفته‌است؛ ۲۷ میلیون دوز آن را دریافت کرده و درخواست تصویب بودجه برای ۳۶ میلیون دوز دیگر هفته گذشته در خلال مباحثات مجلس افشا شد. افزایش خرید واکسن نظر به احتمال تکرار تزریق واکسن در جمعیت ۱۶ ساله به بالا نیز مطرح است.

با وجود درصد بزرگ از بزرگسالان واکسینه شده، روال زندگی و کار در اسرائیل تا حد زیادی به حالت عادی بازگشته و تنها فرودگاه بین‌المللی این کشور نیز به تازگی کار خود را پس از ماه‌ها تعطیلی، از سرگرفته است.

واکسیناسیون ملاک بازگشت به کار نیز بوده و در یک حکم بی‌سابقه دادگاه در اسرائیل این هفته حکم داد زنی که در یک کودکستان کار می‌کرد و حاضر به واکسینه شدن نبود، اخراج شده و حقوقی به او پرداخت نشود؛ این احتمال مطرح است که این حکم سرآغاز روندی مشابه در سایر مراکز کاری شود.

XS
SM
MD
LG