لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۸:۳۷

سهمیه‌بندی بنزین در سوریه به دنبال مسدود شدن کانال سوئز


وزارت نفت سوریه اعلام کرد که در پی مسدود شدن کانال سوئز و نگرانی‌ از تاخیر در واردات سوخت، آغاز به سهمیه‌بندی بنزین در کشور کرده است.

به گزارش رویترز، وزارت نفت سوریه روز شنبه ۷ فروردین با انتشار اعلامیه‌ای گفت در حالی که دمشق منتظر عادی‌سازی تردد کشتی‌ها از کانال سوئز است، تصمیم به سهمیه‌بندی برخی سوخت‌ها در کشور گرفته است.

سوریه سال‌هاست که با کمبود بنزین و دیگر سوخت‌ها مواجه است و به واردات نفت از ایران برای پالایش و تامین سوخت کشور متکی شده.

بر اساس آمارهای شرکت‌های ردیابی نفتکش‌ها، ایران روزانه ۳۰ تا ۵۰ هزار بشکه نفت طی سال‌های گذشته به سوریه ارسال کرده است.

کشتی باربری غول‌پیکر ژاپنی «ام وی اورگرین» چهارم فروردین در کانال سوئز به گل نشست و گزارش‌ها حاکی است باز شدن این آبراهه احتمالا چند هفته طول بکشد. البته گزارش‌هایی نیز روز شنبه منتشر شد که امید به بازگشایی کانال سوئز در آینده نزدیک را افزایش داده است.

وزارت نفت سوریه می‌گوید برای جلوگیری از مشکل کمبود سوخت در بخش‌های خدماتی مانند بیمارستان‌ها، نانوایی‌ها، ایستگاه‌های آب و همچنین حمل و نقل، دولت تصمیم گرفته محصولات نفتی را سهمیه‌بندی کند.

اوایل سال جاری دولت سوریه قیمت انواع سوخت‌ها را افزایش داد و از جمله قیمت بنزین یارانه‌ای ۵۰ درصد در این کشور افزایش یافت. پاییز پارسال نیز قیمت بنزین در این کشور دو برابر شد. قیمت بنزین معمولی آزاد در سوریه به نزدیک ۱.۵ دلار و بنزین اکتان ۹۵ به ۲.۱ دلار رسیده است که یکی از گرانترین سوخت‌ها در جهان است.

سوریه قبل از جنگ داخلی، در اوایل دهه گذشته نزدیک ۴۰۰ هزار بشکه در روز تولید نفت داشت، اما تولید نفت این کشور در سال‌های گذشته به ۲۵ هزار بشکه در روز سقوط کرده است و برای تولید سوخت نیاز به واردات نفت و حتی فرآورده‌های نفتی از ایران دارد.

دی‌ماه پارسال نیز به خاطر تاخیر در دریافت نفت از جمهوری اسلامی، سوریه سهمیه بنزین را نصف کرده بود.

همان زمان شرکت ردیابی نفتکش‌ها، تانکر ترکرز، گزارش داده بود که یک نفتکش ایران با دو میلیون بشکه محموله نفت خام در حال گذشتن از کانال سوئز و رسیدن به بندر بانیاس سوریه است.

هنوز معلوم نیست آیا ایران از بابت تحویل نفت و محصولات نفتی به سوریه پولی دریافت می‌کند یا نه، اما کیوان کاشفی رییس اتاق مشترک بازرگانی ایران و سوریه ۵ فروردین امسال میزان تجارت دوجانبه ایران و سوریه در سال گذشته خورشیدی را ۱۸۰ میلیون دلار عنوان کرده بود.

این میزان از تجارت دوجانبه، معادل تقریبا یک سوم ارزش نفتی است که ایران سالانه تحویل سوریه می‌دهد.

با استفاده از گزارش‌های رویترز، ایلنا و رادیو فردا؛ ف.ق/س.ن

XS
SM
MD
LG