لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۱۹

تیم ملی فوتبال ایران سال ۱۴۰۰ را با پیروزی بر سوریه آغاز کرد


سوریه که پیش از سفر به ایران با نتیجه ۳-۱ مغلوب بحرین شده بود، مهاجمان اصلی خود را در اختیار نداشت.
سوریه که پیش از سفر به ایران با نتیجه ۳-۱ مغلوب بحرین شده بود، مهاجمان اصلی خود را در اختیار نداشت.

تیم ملی فوتبال ایران در ورزشگاه آزادی و بدون حضور تماشاگران با نتیجه سه بر صفر بر سوریه غلبه کرد.

ملی‌پوشان ایران که مهیای حضور در بازی‌های متمرکز مرحله گروهی می‌شوند، در دیداری تدارکاتی از سد رقیب خود گذشتند.

این سومین بازی تیم ملی با سرمربیگری دراگان اسکوچیچ بود. او که پیشتر تیمش را مقابل ازبکستان و بوسنی و هرزگوین به برتری رسانده بود، نوار پیروزی‌هایش را ادامه داد.

در ترکیب ایران علیرضا بیرانوند، شجاع خلیل‌زاده، حسین کنعانی‌، جعفر سلمانی (سیامک نعمتی) میلاد محمدی (ابوالفضل جلالی) احمد نوراللهی، احسان حاج‌صفی (امید ابراهیمی) علی قلیزاده (الله‌یار صیادمنش) وحید امیری (امید نورافکن) مهدی طارمی و سردار آزمون (کریم انصاری‌فرد) به میدان رفتند.

سلمانی از پورتیموننزه در پرتغال و جلالی از سایپا برای نخستین بار پیراهن تیم ملی ایران را پوشیدند.

سوریه که پیش از سفر به ایران با نتیجه ۳-۱ مغلوب بحرین شده بود، مهاجمان اصلی خود را در اختیار نداشت. با این حال محمود المواس ستاره تیم سوریه که در لیگ رومانی عضویت دارد، بارها خطرآفرین شد و حتی تیر دروازه ایران را به لرزه درآورد.

هدایت این تیم را نبیل معلول سرمربی تیم ملی تونس در جام جهانی ۲۰۱۸ به عهده دارد. سوریه تنها تیم آسیاست که هر پنج بازی نخست خود را در مرحله مقدماتی جام جهانی با پیروزی به پایان رسانده است.

در اردوی تیم ملی ایران علیرضا جهانبخش، سامان قدوس و مرتضی پورعلی‌گنجی حضور نداشتند. سعید عزت‌اللهی هم مورد توجه اسکوچیچ قرار نگرفته و به این اردو دعوت نشد.

ایران خیلی زود و در نخستین دقیقه به گل رسید. کرنر ارسالی قلیزاده را کنعانی روی تیر اول با ضربه سر وارد دروازه سوریه کرد.

سفیدپوشان ایران یک بار دیگر در نیمه نخست به گل رسیدند. آن هم در شرایطی که سوریه صاحب توپ و میدان بود و چندین حمله را روی دروازه ایران تدارک دید.

شروع مجدد بیرانوند پس از مهار کرنر، به طارمی رسید. مهاجم پورتو دروازه را هدف گرفت اما دروازه‌بان برگشت داد تا آزمون به راحتی به گل برسد.

در دقیقه ۸۱ قلیزاده توپ را به انصاری‌فرد مهاجم گلزن آاک آتن سپرد که در این دقایق بازوبند کاپیتانی را در اختیار داشت.

کریم با سر توپ زیبایی که زد، دو مدافع را کنار زد و سپس با شوت سرضرب خود دروازه ابراهیم عالمه را برای سومین بار گشود. عالمه سابقه سنگربانی تیم سپاهان اصفهان را هم دارد.

برخی اعضای زن و مرد سفارت سوریه، همچنین ژنرال حاتم غائب رئیس فدراسیون فوتبال این کشور در جایگاه ویژه حضور داشتند.

اسکوچیچ پس از پیروزی ایران گفت: «پیامی به همه بازیکنان دادیم که بدانند دیده می‌شوند و برای دعوت به تیم ملی شانس دارند. در دو ماه پیش رو فرصت داریم که روی برخی نقاط کار کنیم. از نیمه دوم زیاد راضی نبودم».

در صورت عدم تایید شکایت ایران در خصوص میزبانی دور برگشت، این تیم باید عازم بحرین شود. در حالی که در دور رفت نیز مهمان تیم‌های ملی بحرین و عراق بود و در هر دو بازی شکست خورد.

در گروه سوم، عراق با ۱۱ امتیاز در صدر ایستاده. بحرین با ۹ امتیاز دوم است. ایران هم با یک بازی کمتر و ۶ امتیاز در رده سوم جای دارد. هنگ‌کنگ و کامبوج نیز در رده‌های بعدی‌اند.

این مسابقات علاوه بر مسابقات مقدماتی جام جهانی ۲۰۲۲، کانال صعود به دور نهایی جام ملت‌های ۲۰۲۳ آسیا نیز محسوب می‌شود.

ایران در نخستین بازی از دور برگشت، سیزدهم خرداد مقابل هنگ کنگ قرار خواهد گرفت و چهار روز بعد در برابر بحرین می‌ایستد.

XS
SM
MD
LG