لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۱۶

ایران احتمالا کشتی کره جنوبی را هفته آینده آزاد می‌کند


نمایی از کشتی کره‌ای که توسط سپاه پاسداران توقیف شد
نمایی از کشتی کره‌ای که توسط سپاه پاسداران توقیف شد

خبرگزاری یونهاپ کره جنوبی از قول یک منبع آگاه گزارش داده است که به احتمال زیاد ایران کشتی توقیف شده کره جنوبی و ناخدای آن را هفته آینده آزاد می‌کند.

سپاه پاسداران این کشتی کره‌ای را سه ماه پیش به اتهام «آلوده کردن خلیج فارس» توقیف کرده بود؛ اتهامی که هم شرکت صاحب کشتی و هم دولت سئول رد کرده بودند.

ایران ماه‌هاست از کره جنوبی می‌خواهد میلیاردها دلار پول مسدود شده جمهوری اسلامی در بانکهای این کشور را آزاد کند و چندین دور مذاکره نیز میان مقامات دو کشور انجام شده است؛ موضوعی که گفته می‌شود علت اصلی توقیف کشتی کره‌ای بوده است.

در تازه‌ترین تحول مربوط به توقیف این کشتی، یک دیپلمات کره‌ جنوبی که نام او اعلام نشده است، روز جمعه ۱۳ فروردین به خبرگزاری یونهاپ گفته است «پیشرفت‌های قابل ملاحظه‌ای» در مذاکرات با ایران بر سر کشتی توقیف شده، حاصل شده است.

ایران دو ماه پیش با آزادی ۲۰ خدمه کشتی از جمله ۱۱ میانماری، پنج کره‌ای، دو شهروند اندونزی و دو ویتنامی موافقت کرده بود ولی بر ادامه بازداشت ناخدای کشتی تاکید کرد.

با وجود اعلام خبر آزادی خدمه، دولت کره جنوبی اعلام کرد که تا زمانی که کشتی آزاد نشود، حضور خدمه برای نگهداری از آن ضرورت دارد.

این گزارش می‌گوید معلوم نیست چرا ایران به آزادی کشتی و ناخدای آن رضایت داده، اما گمانه‌زنی‌هایی از پیشرفت سئول و تهران در مذاکرات برای آزادسازی ۷ میلیارد دلاری دارایی ایران در بانک‌های کره جنوبی مطرح شده است.

قبلا گزارش‌هایی از توافق برای استفاده از کانال تجاری ایران و سوئیس بعنوان راهی جهت تسهیل استفاده از یک میلیارد دلار از این منابع مسدود شده برای واردات اقلام انسان‌دوستانه به ایران و همچنین خرید و واردات واکسن از محل این منابع منتشر شده بود.

در پی تحریم‌های آمریکا، کره جنوبی ۷ میلیارد دلار از درآمدهای نفتی ایران را مسدود کرد و تجارت دوجانبه ایران و کره جنوبی نیز از ۱۲ میلیارد دلار در سال ۲۰۱۷ به ۲۷۲ میلیون دلار در سال ۲۰۲۰ سقوط کرد.

بر اساس تحریم‌های آمریکا ایران تنها می‌تواند از منابع مسدود شده در دیگر کشورها برای واردات کالاهای انسان‌دوستانه از همان کشور استفاده کند، اما واردات ایران طی دو سال گذشته از کره جنوبی روی‌هم‌رفته به نیم میلیون دلار نیز نمی‌رسد.

در دو ماهه ابتدایی سال ۲۰۲۱ نیز بر اساس آمارهای گمرک کره جنوبی، کل صادرات این کشور به ایران ۱۸.۵ میلیون دلار بوده و وارداتش از جمهوری اسلامی کمتر از ۱.۳ میلیون دلار بوده است.

XS
SM
MD
LG