لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۹:۱۲

۱۸ فیلمساز ایرانی: سند پنهانی همکاری ایران و چین فاقد مشروعیت و مخالف منافع ملی است


عکس دیوارنوشته‌ای در ایران که در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده است
عکس دیوارنوشته‌ای در ایران که در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده است

۱۸ فیلمساز ایرانی در اطلاعیه‌ای سند همکاری‌های راهبردی ۲۵ ساله ایران و چین را «فاقد وجاهت و مشروعیت» اعلام کرده‌اند.

در این نامه سیاست‌های جمهوری اسلامی در چهار دهه گذشته «پنهان‌کارانه» توصیف شده و تاکید شده است که این سند که «مفاد آن از ما مردم ایران پنهان شده است، در راستای منافع ملی» نیست.

این اطلاعیه به امضای جعفر پناهی، محمد رسول‌اف، کیومرث پوراحمد، علی مصفا، مصطفی آل‌احمد، سعید ابراهیمی‌فر، محسن استادعلی، مجید برزگر، عزیزالله حمیدنژاد، علی‌رضا رئیسیان، محمدعلی سجادی، مهوش شیخ‌الاسلامی، محمد شیروانی، ناصر صفاریان، عبدالرضا کاهانی، خسرو معصومی،فرهاد مهران‌فر و مجتبی میرطهماسب رسیده است.

سند همکاری‌های راهبردی ۲۵ ساله ایران و چین روز هفتم اسفند امسال با امضای وزرای خارجه دو کشور رسید ولی تاکنون متن کامل آن منتشر نشده است.

وزارت خارجه ایران در روزهای گذشته اقدام به انتشار یک گزاره‌ برگ کرده است که به گفته این وزارتخانه شامل رئوس کلی و اصول این سند است و گفته است در این سند بحث واگذاری انحصار و عقد قرارداد‌های مالی مطرح نشده است.

علی ربیعی، سخنگوی دولت ایران گفته است دولت چین مخالف انتشار متن کامل این سند است.

انتشار اخبار مربوط به امضای این سند در طول یک سال گذشته با انتقادات گسترده‌ای همراه بوده است.

مخالفان این سند از سند همکاری ایران و چین به عنوان سند «فروش ایران به چین» نام می‌برند و خواستار لغو این سند هستند.

در ماه‌های گذشته گزارش‌های متعددی درباره سرمایه‌گذاری ۴۰۰ میلیارد دلاری چین در ایران در طول ۲۵ سال آینده در ازای دریافت نفت منتشر شده است ولی مقام‌های وزارت خارجه ایران می‌گویند که در سند همکاری‌های راهبردی هیچ عدد و رقم خاصی ذکر نشده و دولت ایران «هیچ تعهدی» به چین نداده است.

افشار سلیمانی، سفیر پیشین ایران در جمهوری آذربایجان، نیز امروز در گفت‌وگویی که در سایت عصر ایران منتشر شده است، گفته است «اصولا در این اسناد رقم اعلام نمی‌شود» و این ارقام برای «تبلیغات درمانی» است.

علاوه بر اعتراض‌هایی که از جانب فیلمسازان و فعالان مدنی و سیاسی به امضای این سند راهبردی مطرح شده، برخی از شهروندان در چند شهر از جمله اصفهان، تهران و کرج تجمعات اعتراضی محدودی برگزار کردند و با شعارهایی چون «مرگ بر وطن‌فروش» و «ایران فروشی نیست» مخالفت خود با امضای این سند را مطرح کرده‌اند.

XS
SM
MD
LG