لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۶:۲۲

عضو اتاق بازرگانی: ایران زمان را برای واردات واکسن کرونا از دست داد


رئیس کمیسیون اقتصاد سلامت اتاق بازرگانی با اشاره به این که امکان پرداخت برای واردات واکسن کرونا در توان شرکت‌های خصوصی نیست،‌ می‌گوید کشورهای متقاضی واکسن، از قبل نیاز خود را پیش‌خرید کرده‌اند و دیگر واکسنی وجود ندارد که شرکت‌های خصوصی بخواهند آن را تهیه کنند.

محمود نجفی‌عرب در گزارشی که روز یک‌شنبه،‌ ۱۵ فروردین ماه در همشهری آنلاین منتشر شده، گفته است سایر دولت‌ها بخش خصوصی را وارد این ماجرا نکرده‌اند و «ایران زمان را از دست داده و برای واردات واکسن دیر عمل کرده است.».

سازمان غذا و داروی ایران روز چهارم فروردین ماه با انتشار فراخوانی، از شرکت‌های واردکننده دارو دعوت کرد که اگر «قادر» به تامین واکسن کرونا از «منابع مورد تایید این سازمان هستند»، مستندات خود را ارائه کنند.

این درخواست پس از آن مطرح شد که در طول ماه‌های گذشته انتقادهای گسترده‌ای درباره مدیریت دولت در خرید و واردات واکسن خارجی کرونا مطرح شد.

با وجود وعده معاون وزیر بهداشت ایران مبنی بر واکسیناسیون ۱.۳ میلیون نفر تا پایان سال ۱۳۹۹، کیانوش جهان‌پور، مدیر روابط عمومی وزارت بهداشت، دوم فروردین‌ماه اعلام کرد که تاکنون فقط ۷۰۰ هزار دوز واکسن کرونا در شبکه بهداشتی کشور توزیع شده است.

به این ترتیب در بهترین حالت تا روز دوم فروردین تنها ۳۵۰ هزار نفر از جمعیت ایران واکسن کرونا دریافت کرده‌اند.

مقام‌های وزارت بهداشت وعده داده‌اند از اواخر بهار که خط تولید داخلی واکسن کرونا شروع به فعالیت می‌کند، واکسیناسیون گسترده را شروع می‌کنند.

در تازه‌ترین وعده اما مصطفی قانعی، رئیس کمیته علمی ستاد مقابله با کرونا گفته است واکسیناسیون همگانی از مهرماه شروع می‌شود و «از شهریور یا مهر ماه واکسن‌های ایرانی به میزان نیاز» تولید و توزیع می‌شود.

تولید واکسن در داخل ایران به طور عمده در انحصار ستاد اجرایی فرمان امام، نهاد اقتصادی وابسته به دفتر رهبر جمهوری اسلامی قرار دارد و بسیاری از مقام‌های حکومت و نمایندگان مجلس در ماه‌های گذشته بر لزوم حمایت از تولید واکسن توسط این نهاد و پرهیز از ورود واکسن‌های خارجی تاکید کرده‌اند.

در همین راستا، علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی خواستار منع ورود واکسن کرونای ساخت کشورهایی چون بریتانیا و آمریکا شد که این اظهارات بازتاب منفی زیادی در داخل و خارج از ایران داشت.

در تازه‌ترین واکنش‌های رسمی به کمبود واکسن در ایران، علیرضا زالی، فرمانده ستاد کرونا در تهران، روز یک‌شنبه با انتقاد از روند کُند واکسیناسیون در کشور گفته است که تنها در تهران ۲۵۰ تا ۳۰۰ هزار نفر نیروی درمانی وجود دارند که تاکنون کم‌تر از ۳۰ درصد از آن‌ها واکسن کرونا دریافت کرده‌اند.

محسن هاشمی، رییس شورای شهر تهران،‌ هم با اشاره به اینکه میزان واکسیناسیون در کشور تاکنون به یک درصد جمعیت هم نرسیده، گفته است: «این تاخیر خسارات بیشتری از هزینه واکسیناسیون به نظام سلامت، ‌اقتصاد، آموزش و فضای عمومی جامعه وارد می‌کند.»

بحران تامین واکسن در حالی ادامه دارد که طبق آمار رسمی، تعداد روزانه مبتلایان و قربانیان کرونا در حال افزایش است.

در تازه‌ترین آمار رسمی، سخنگوی وزارت بهداشت ایران روز یک‌شنبه، ۱۵ فروردین از جان باختن ۱۶۱ بیمار جدید و شناسایی ۱۱ هزار و ۶۸۰ مبتلای دیگر به کرونا در یک شبانه‌روز گذشته خبر داد.

به این ترتیب آمار رسمی بیماران کووید ۱۹ در ایران به یک میلیون و ۹۳۲ هزار و ۷۴ نفر و تعداد کل جان‌باختگان به ۶۳ هزار و ۱۶۰ نفر رسید.

مقام‌های وزارت بهداشت ایران در حالی به طور روزانه آمار ابتلا و مرگ ناشی از کرونا را بدون ارائه آمار تفکیکی در اختیار رسانه‌ها قرار می‌دهند که تردیدهای جدی نسبت به درستی این آمار وجود دارد و سازمان نظام پزشکی ایران آمار قربانیان را سه تا چهار برابر آمار رسمی برآورد کرده است.

XS
SM
MD
LG