لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۴۷

مجلس تلویحا سند همکاری‌ ایران و چین را پذیرفت


The Parliament of Iran
The Parliament of Iran

با وجود برخی درخواست‌ها مبنی بر لزوم ورود مجلس به موضوع سند همکاری‌های راهبردی ۲۵ ساله ایران و چین و تصویب این سند در مجلس، اظهارنظر محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس و بیانیه نمایندگان مجلس نشان‌دهنده پذیرش این سند از سوی قوه مقننه است.

محمدباقر قالیباف، رئيس مجلس ایران در نشست روز یک‌شنبه، ۱۵ فروردین مجلس با تاکید بر اینکه این سند «می‌توانست بسیار زودتر امضا شود»، گفت این سند «یک نقشه راه کلی» است و «هنگامی که برای اجرایی شدن این سند، عهدنامه‌ها، قراردادها و موافقت‌های همکاری بین دو کشور در دستورکار دولت قرار گیرد»، مجلس ورود خواهد کرد.

اظهارت آقای قالیباف نشان می‌دهد که مجلس ایران در شرایط کنونی قصد ورود و بررسی سند همکاری‌های راهبردی ۲۵ ساله ایران و چین را ندارد.

محمد حسین فرهنگی، سخنگوی هیات رئيسه مجلس هم گفته است امروز یک جلسه غیرعلنی برای بررسی این سند تشکیل شده و در آن عنوان شده که «هر موقع این تفاهم نامه قابلیت اجرایی پیدا کند، باید با ذکر مشخصات در مجلس مطرح شود».

در بیانیه نمایندگان مجلس که امروز صادر شده است نیز از امضای این سند همکاری استقبال شده و تاکید شده که «قراردادهای تعهدآور» که «مبتنی بر تفاهم کلی صورت گرفته» بخواهد امضا بود، باید تصویب مجلس برسد.

این بیانیه نیز تصریح کرده است که مجلس در «قراردادهای» بعدی احتمالی که مبتنی بر این سند است، دخالت می‌کند و تلویحا بر پذیرش سند همکاری‌ ایران و چین به عنوان «تفاهم کلی» تاکید کرده است.

در بیانیه‌ نمایندگان مجلس هیچ اشاره‌ای به لزوم انتشار متن کامل این سند برای عموم مردم که از سوی بسیاری از منتقدان و معترضان به آن مطرح شده، نشده است.

بحث امضای سند همکاری‌های راهبردی ۲۵ ساله ایران و چین از بهمن سال ۹۴ مورد تاکید علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی قرار گرفت و علی لاریجانی، رئیس پیشین مجلس ایران هم نماینده او برای نهایی کردن این سند بوده است.

سند همکاری‌های راهبردی ۲۵ ساله ایران و چین روز هفتم اسفند امسال با امضای وزرای خارجه دو کشور رسید ولی تاکنون متن کامل آن منتشر نشده است.

وزارت خارجه ایران در روزهای گذشته اقدام به انتشار یک گزاره‌ برگ درباره محتوای این سند کرده است که به گفته این وزارتخانه شامل رئوس کلی و اصول این سند است و تاکید کرده است که در این سند بحث واگذاری انحصار و عقد قرارداد‌های مالی مطرح نشده است.

علی ربیعی، سخنگوی دولت ایران هم گفته است دولت چین مخالف انتشار متن کامل این سند است.

انتشار اخبار مربوط به امضای این سند در طول یک سال گذشته با انتقادات گسترده‌ای همراه بوده و مخالفان این سند از سند همکاری ایران و چین به عنوان سند «فروش ایران به چین» نام می‌برند و خواستار لغو این سند هستند.

در ماه‌های گذشته گزارش‌هایی درباره سرمایه‌گذاری ۴۰۰ میلیارد دلاری چین در ایران در طول ۲۵ سال آینده در ازای دریافت نفت منتشر شده است ولی مقام‌های وزارت خارجه ایران می‌گویند که در سند همکاری‌های راهبردی هیچ عدد و رقم خاصی ذکر نشده و دولت ایران «هیچ تعهدی» به چین نداده است.

علاوه بر اعتراض‌هایی که از جانب فیلمسازان و فعالان مدنی و سیاسی به امضای این سند مطرح شده، برخی از شهروندان در چند شهر از جمله اصفهان، تهران و کرج تجمعات اعتراضی محدودی برگزار کردند و با شعارهایی چون «مرگ بر وطن‌فروش» و «ایران فروشی نیست» مخالفت خود را با امضای این سند مطرح کرده‌اند.

XS
SM
MD
LG