لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۸:۰۲

واکنش ایران به احتمال رجوع اوکراین به دادگاه: «هیچ تهدیدی را نمی‌پذیریم»


محسن بهاروند، معاون امور حقوقی و بین‌المللی وزارت امور خارجه
محسن بهاروند، معاون امور حقوقی و بین‌المللی وزارت امور خارجه

پس از آن‌که اوکراین گفت ممکن است در رابطه با سرنگونی هواپیمای مسافربری خود، جمهوری اسلامی ایران را به دادگاه‌های بین‌المللی بکشاند، یک مقام وزارت خارجه ایران گفت که «هیچ‌گونه فشار و تهدیدی را نمی‌پذیریم.»

در این خصوص، محسن بهاروند، معاون امور حقوقی و بین‌المللی وزارت امور خارجه، روز چهارشنبه،‌ ۱۸ فروردین خطاب به مقام‌های اوکراینی گفت که ایران «در چارچوب حاکمیت ملی خود هیچ‌گونه فشار و تهدیدی را نپذیرفته و در مقابل هر اقدام غیر منطقی و غیر معقولی در رابطه با خود متناسب عمل خواهد کرد و کوچک‌ترین اقدام یک‌جانبه‌ای را با ابزار مشروع، قانونی و دیپلماتیک پاسخ خواهد داد.»

یک روز پیش از این، غلامعباس ترکی، دادستان سابق نظامی استان تهران، از صدور کیفرخواست برای «۱۰ نفر از مسئولانی» خبر داد که در سرنگونی هواپیمای مسافربری اوکراینی «دخیل» بودند، اما نامی از این متهمان نبرد.

وزارت خارجه اوکراین از این‌که نام و مشخصات این افراد اعلام نشده انتقاد کرده است و در این مورد، آندری شوچنکو، سفیر اوکراین در کانادا، روز سه‌شنبه به رسانه‌های کانادایی گفت که «تصمیم ایران برای صدور کیفرخواست برای ۱۰ مقام ایرانی به دلیل نقش آنها در سرنگونی پرواز پی‌اس۷۵۲، بدون نام بردن از این مقامات، ما را بیش از پیش به تصمیم‌گیری در مورد اقدام قانونی بین‌المللی [علیه ایران] نزدیک می‌کند.»

او اضافه کرد که ایران برای اثبات شفافیت در تحقیقات این حادثه «هنوز کارهای زیادی برای انجام دادن» دارد.

در پاسخ به این نظر مقام‌های اوکراینی، محسن بهاروند روز چهارشنبه در بخش دیگری از واکنش خود گفت که «جمهوری اسلامی ایران کلیه وظایف خود را طبق حقوق بین‌الملل انجام داده است و تا پایان نیز به همین منوال ادامه خواهد داد. به همین دلیل از هیچ لفاظی یا اقدام محتمل دیگر خارج از عرفی بیمناک نیست.»

هواپیمای مسافربری اوکراینی بامداد ۱۸ دی سال ۹۸ به فاصله کوتاهی پس از پرواز از فرودگاه بین‌المللی تهران در پی اصابت دو موشک توسط پدافند سپاه پاسداران سرنگون شد و تمامی ۱۷۶ سرنشین آن جان باختند.

پس از سرنگونی این هواپیمای مسافربری، حکومت ایران پس از چند روز پنهان‌کاری و اظهارات خلاف واقعیت، بالاخره اذعان کرد که پدافند ضدهوایی تهران به این هواپیمای بوئینگ که عازم کی‌یف بود، شلیک کرده است.

جمهوری اسلامی ادعا می‌کند دلیل شلیک «خطای انسانی» است، اما اوکراین، کانادا و بسیاری از ناظران دربارهٔ صحت چنین ادعایی ابراز تردید کرده‌اند.

سازمان هواپیمایی کشوری ایران با انتشار گزارش نهایی این سانحه، متصدی سامانهٔ پدافند هوایی را مقصر معرفی کرد، اما اوکراین و کانادا این گزارش را رد کرده‌اند.

یوگنی ینین، معاون وزارت خارجه اوکراین در واکنش به این گزارش به رادیوفردا گفته است: «جامعهٔ بین‌الملل اجازه نمی‌دهد ایران از زیر بار مسئولیت جنایت سرنگونی هواپیمای اوکراینی فرار کند.»

با استفاده از سی‌بی‌اس کانادا، ایسنا و رادیوفردا/ پ. پ./ ف. دو.
XS
SM
MD
LG