لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۶:۲۴

فضانوردان روسیه و آمريکا  به ایستگاه فضایی بین‌المللی رسیدند


فضاپيمای حامل دو فضانورد روس و يک فضانورد آمريکايی روز جمعه ۲۰ فروردين در ايستگاه فضايی بین‌المللی پهلو گرفت. اين فضاپيما به يادبود يوری گاگارين، فضانورد روس و اولين انسانی که ۶۰ سال پيش تقريبا در همين روزها پا به فضا گذاشت «گاگارين» نامگذاری شده است.

دو فضانورد روس به نام‌های اولگ نوويتسکی و پيوتور دوبرف و فضانورد آمريکايی به نام مارک وند هی، با يک فضاپيمای روسی مدل «سويوز‌ام اس- ۱۸» از پايگاه فضايی بايکونور در قزاقستان که در اجاره سازمان فضايی روسيه است به پرواز درآمدند.

کپسول فضايی حامل آنها پس از يک پرواز تقريبا سه ساعته در ايستگاه فضايی بين المللی پهلو گرفت.

در حال حاضر چهار فضانورد آمريکايی، دو فضانورد روس و يک فضانورد ژاپنی در اين ايستگاه که در مدار کره زمين می‌چرخد مستقر هستند. سه نفر از آنها با فضانوردانی که روز جمعه به ايستگاه فضايی بین‌المللی رسيدند جايگزين شده و حدود يک هفته ديگر به زمين باز می‌گردند.

ماموريت بعدی به سوی ايستگاه فضايی بین‌المللی که برای اواخر ماه آوريل برنامه‌ريزی شده توسط يک موشک فضاپيمای متعلق به شرکت آمريکايی «اسپيس ايکس» انجام می‌شود و از پايگاه فضايی فلوريدا پرواز خواهد کرد.

پرواز روز جمعه به ايستگاه فضايی بین‌المللی سه روز قبل از شصتمين سالگرد سفر تاريخی يوری گاگارين به فضا در روز ۱۲ آوريل ۱۹۶۱ انجام شد. به همين دليل فضاپيمای روسی حامل آنها از مدل «سويوز‌ام اس- ۱۸» به نام گاگارين نامگذاری شد.

پرواز موفقيت‌آميز يوری گاگارين به دور کره زمين که از همين پايگاه فضايی در قزاقستان آغاز شد، در اوج رقابت اتحاد شوروی و آمريکا در عرصه فضايی صورت گرفت.

نخست وزير روسيه روز ۱۴ فروردين سند تمديد همکاری‌های فضايی با آمريکا تا سال ۲۰۳۰ را امضا کرد. اين يکی از معدود پيمان‌های همکاری بين دو کشور است که در فضای پرتنش سال‌های اخير حفظ شده است.

اين پيمان اولين بار در سال ۱۹۹۲ امضا و تاکنون چهار بار تمديد شده و سنگ بنای همکاری گسترده سازمان‌های فضايی دو کشور در عرصه‌ها و طرح‌های متعددی بوده است.

با استفاده از گزارش رادیو اروپای آزاد/رادیو آزادی؛ ش.ر/س.ن

XS
SM
MD
LG