لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۷:۱۰

نیویورک‌تایمز: قطعی برق در تاسیسات هسته‌ای نطنز در نتیجه یک انفجار بزرگ بود


دستگاه‌های سانتریفیوژ در تاسیسات هسته‌ای نطنز
دستگاه‌های سانتریفیوژ در تاسیسات هسته‌ای نطنز

روزنامه نیویورک‌تایمز به نقل از دو منبع اطلاعاتی گزارش داد، حادثه‌ای که روز یکشنبه ۲۲ فروردین منجر به قطعی برق در تاسیسات غنی‌سازی اورانیوم ایران در نطنز شد، یک انفجار بزرگ بود که سیستم برق‌رسانی این مجموعه را به کلی از کار انداخت.

این گزارش که بر پایه اظهارات مقامات اطلاعاتی آمریکایی و اسرائیلی بدون اشاره به نام آنها منتشر شده است، حادثه مورد اشاره در تاسیسات هسته‌ای ایران را به اسرائیل نسبت می‌دهد و می‌گوید بر اثر این رخداد ضربه شدیدی به توانایی ایران در غنی‌سازی اورانیوم وارد آمده است.

ارزیابی این مقامات حاکی از آن است که ایران برای بازگشت به نقطه‌ای که پیش از این انفجار در آن قرار داشت، دست‌کم ۹ ماه زمان لازم دارد.

ایران حادثه رخ داده در تاسیسات نطنز را «تروریسم هسته‌ای» خوانده و تاکید داشته که «حق خود را برای اقدام علیه عاملان و آمران و مباشران محفوظ می‎داند». با این حال مقامات جمهوری اسلامی اعلام نکرده‌اند که چه چیزی منجر به اختلال در شبکه توزیع برق تاسیسات غنی‌سازی نطنز شد.

این میان سرپرست گروه فنی بررسی حادثه حال هشدار داده که اخبار برخی رسانه‌های خارجی در خصوص علت حادثه امروز «صرفا فضاسازی رسانه‌ای است و پایه و اساس واقعی ندارد».

این مسئول ایرانی که نام او نیز منتشر نشده سپس اضافه کرده که «مجموعه احتمالات ممکن در خصوص بروز این حادثه به دقت در حال بررسی است و به محض مشخص شدن علت قطعی حادثه، اطلاع‌رسانی لازم انجام خواهد شد».

جمهوری اسلامی تنها یک روز قبل از این حادثه اعلام کرده بود «مرکز مونتاژ سانتریفوژهای پیشرفته» نطنز را که تیرماه سال ۹۹ در جریان یک حادثه تخریب شد دوباره راه‌اندازی کرده است.

انفجار تیر ماه سال گذشته موجب کند شدن روند تولید این نوع سانتریفیوژ در ایران شد و آن زمان روزنامه آمریکایی نیویورک تایمز پیش‌بینی کرد این رخداد برنامه هسته‌ای ایران را تا دو سال با تأخیر مواجه می‌کند.

آن حادثه نیز به اسرائیل نسبت داده شد، اما حادثه جدید در تاسیسات هسته‌ای ایران درست در میانه مذاکرات و رایزنی‌ها برای بازگشت احتمالی ایالات متحده به برجام و لغو تحریم‌ها علیه ایران رخ داده است. اسرائیل به شدت مخالف بازگشت واشینگتن به توافق هسته‌ای با ایران است و قبلا برخی مقامات آن هشدار داده بودند که این کشور به حملاتی علیه ایران دست خواهد زد.

علی اکبر صالحی، رئیس سازمان انرژی اتمی ایران، نیز «اقدام علیه مرکز غنی‎سازی نطنز» را نشانه «شکست مخالفان پیشرفت‎های هسته‎ای و مذاکرات» دانسته است.

وی عنوان کرد که هدف عاملان این حادثه، «جلوگیری از توسعه چشمگیر صنعت هسته‌ای از یک سو و مذاکرات موفق برای رفع تحریم‌های ظالمانه است».

نیویورک‌تایمز هم در گزارش خود نوشته که رخداد روز یکشنبه تردیدها و شبهات بیشتری را در رابطه با تلاش‌های دیپلماتیک برای بازگشت آمریکا به برجام پدید آورده است.

با استفاده از گزارش‌های نیویورک‌تایمز و رادیو فردا؛ س.ن

XS
SM
MD
LG