لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۰۶

صالحی می‌گوید تاسیسات هسته‌ای نطنز فعلا با «برق اضطراری» کار می‌کند


علی اکبر صالحی، رئیس سازمان انرژی اتمی ایران
علی اکبر صالحی، رئیس سازمان انرژی اتمی ایران

علی اکبر صالحی، رئیس سازمان انرژی اتمی ایران، می‌گوید بعد از حادثه دیروز در تأسیسات هسته‌ای نطنز که به گفته او «خرابکاری» بوده است، این مجموعه فعلا با سیستم برق اضطراری کار می‌کند و سیستم برق این مجموعه در «روزهای آینده وصل می‌شود».

پیش از این، روزنامه نیویورک‌تایمز به نقل از دو منبع اطلاعاتی گزارش داده بود که حادثه‌ای که روز یکشنبه ۲۲ فروردین منجر به قطعی برق در تأسیسات غنی‌سازی اورانیوم ایران در نطنز شد، یک انفجار بزرگ بود که سیستم برق‌رسانی این مجموعه را به‌کلی از کار انداخت.

به گزارش خبرگزاری ایسنا، رئيس سازمان انرژی اتمی ایران گفته است در اثر این حادثه « بخشی از ماشین ها به خاطر حادثه روز گذشته از مدار خارج شدند و بخشی باید بازنگری شود و آنهایی که آسیب دیدند جایگزین می شوند».

به گفته آقای صالحی ماشین‌های سانتریفیوژی که از مدار خارج شده یا آسیب دیده‌اند، «عمدتا از نسل اول بوده‌اند». او به تعداد این ماشین‌ها اشاره نکرده است.

رئيس سازمان انرژی اتمی ایران همچنین حادثه روز یک‌شنبه در این تاسیسات را «خرابکاری» خوانده و گفته است «سیستم های امنیتی به این مساله ورود پیدا کردند» و «سرنخ ها پیدا شده است».

وب‌سایت نور نیوز، نزدیک به شورای عالی امنیت ملی هم به نقل از یک مقام وزارت اطلاعات گزارش داده است «هویت فردی» که در سیستم برق «ایجاد اختلال» کرده، «شناسایی شده» و «اقدامات لازم برای دستگیری عامل اصلی اختلال» در دست انجام است.

مقام‌های حکومت ایران از اسرائيل به عنوان عامل این حادثه نام برده‌اند. دولت اسرائيل به این اتهام واکنش نشان نداده ولی رسانه‌های اسرائیل گزارش‌های متعددی درباره نقش اسرائيل در این حمله منتشر کرده‌اند.

آقای صالحی همچنین به خبرگزاری ایسنا گفته است که حادثه دیروز با با مرکز مونتاژ سانتریفیوژهای تأسیسات هسته‌ای نطنز «ارتباط ندارد».

این مرکز در تیرماه ۹۹ منفجر شد. مقام‌های ایران که دولت اسرائيل را مسئول انفجار در نطنز معرفی کرده‌اند، تاکنون درباره علت دقیق این انفجار که به گفته آقای صالحی منجر به از بین رفتن ۶۲ سانتریفیوژ پیشرفته نسل ۶ شد، توضیح نداده‌اند.

رئيس سازمان انرژی اتمی ایران گفته است «بخش قابل توجهی» از آن سالن احیا شده و «در دل کوه داریم سالن های متعدد و پیشرفته می سازیم».

پس از حادثه دیروز در نطنز، روزنامه نیویورک تایمز در گزارشی نوشت بر اثر این رخداد ضربه شدیدی به توانایی ایران در غنی‌سازی اورانیوم وارد آمده و ارزیابی‌ها حاکی از آن است که ایران برای بازگشت به نقطه‌ای که پیش از این انفجار در آن قرار داشت، دست‌کم ۹ ماه زمان لازم دارد.

رئيس سازمان انرژی اتمی ایران اما این گزارش را رد کرده است و گفته است: « ظرف چند روز آینده شاهد خواهید بود بخش قابل توجهی از خرابکاری» جبران می‌شود.

XS
SM
MD
LG