لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۱۹

خطیب‌زاده لزوم تصویب توافق احتمالی وین در مجلس را رد کرد 


سعید خطیب‌زاده، سخنگوی وزارت خارجه ایران با اعلام «پیشرفت‌های مثبت» در مذاکرات احیای برجام در وین، گفته است «موضوعاتی در این سطح» در شورای عالی امنیت ملی بررسی می‌‌شود و به امضای رهبر جمهوری اسلامی می‌رسد.

او این سخنان را روز دوشنبه، ۳۰ فروردین، در جریان نشست خبری هفتگی و در پاسخ به سوالی درباره مبنی بر «خواسته برخی از نمایندگان مجلس» برای تصویب «تصمیمات اخذ شده در وین» توسط مجلس مطرح کرده است.

در روزهای گذشته برخی نمایندگان مجلس ایران خواسته بودند که توافق احتمالی احیای برجام در وین و تصمیمات مرتبط با آن به تصویب مجلس برسد.

در همین رابطه، روز گذشته نصرالله پژمانفر، عضو هیئت رئیسه مجلس، گفت: «تصمیمات وین بدون تصویب مجلس قابلیت اجرایی ندارد».

نمایندگان منتقد رویکرد دولت در مذاکرات وین می‌گویند با برداشته شدن برخی تحریم‌های آمریکا مخالف هستند و باید همه تحریم‌های مدنظر حکومت ایران برداشته شود.

آنها همچنین خواستار تعیین یک مهلت زمانی مشخص برای راستی‌آزمایی برداشته شدن تحریم‌ها هستند.

علیرضا زاکانی، رئيس مرکز پژوهش‌های مجلس ایران پیش از این گفته است که « اساس راستی آزمایی اقدامات آمریکایی‌ها باید توسط مجلس صورت گیرد و دولت صلاحیت راستی آزمایی در این حوزه را ندارد».

با این حال سخنگوی وزارت خارجه ایران گفته است «مسیر راستی‌آزمایی‌ها یک مسیر کاملاً فنی و تکنیکی» بین سازمان‌هاست و وزارت امورخارجه «هماهنگ‌کننده تمامی این اقدامات خواهد بود».

دور جدید مذاکرات برجامی میان ایران و دیگر اعضای برجام شامل بریتانیا، فرانسه، آلمان، روسیه و چین از روز پنج‌شنبه آغاز شده است.

رابرت مالی نماینده آمریکا نیز در وین حضور دارد و با اعضای برجام، به غیر از ایران در حال مذاکره است. ایران می‌گوید مذاکره مستقیم یا غیرمستقیمی با آمریکا انجام نخواهد داد.

در مذاکرات احیای برجام در وین، طرفین در حال مذاکره درباره لیست‌های پیشنهادی مربوط به اقدامات ایران و آمریکا برای انجام تعهدات هسته‌ای ایران طبق برجام و رفع تحریم‌ها توسط دولت آمریکا هستند.

XS
SM
MD
LG