لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۲۲

فرمانده سنتکام: ایران روزانه آمریکا و متحدانش را در منطقه تهدید می‌کند‎


ژنرال فرانک مک‌کنزی، فرمانده ستاد فرماندهی مرکزی ایالات متحده آمریکا، سنتکام، می‌گوید ایران روزانه آمریکا و متحدانش را در منطقه تهدید می‌کند.

آقای مک‌کنزی روز سه‌شنبه ۳۱ فروردین به کنگره ایالات متحده گفت که حوثی‌های متفق ایران در یمن از ژانویه سال جاری میلادی ۱۵۰ حمله با موشک‌های بالستیک و کروز، و همچنین با پهپاد علیه زیرساخت‌ها، اهداف نظامی و غیرنظامی عربستان انجام داده‌اند.

وی گفت استفاده گسترده ایران از پهپادهای کوچک و متوسط باعث شده که آمریکا برای اولین بار از زمان جنگ کره، هنگام عملیات‌های برتری کامل هوایی نداشته باشد.

وی گفت مادامی که ما شبکه‌ای از توانایی‌ها برای ردگیری و منهدم کردن پهپادهای ایرانی را توسعه ندهیم، برتری با طرف مهاجم (ایران) خواهد بود.

در همین زمینه خبرگزاری بلومبرگ با پوشش سخنان آقای مک‌کنزی گزارش داده است در حالی که دولت جو بایدن در تلاش برای احیای برجام است، به نظر می‌رسد ادامه حملات گروههای مورد حمایت ایران علیه اهداف آمریکا و متحدین منطقه‌ای این کشور به چالشی برای دولت آمریکا تبدیل شده است.

طی هفته‌های گذشته حملات راکتی به پایگاه‌های نظامی میزبان نیروهای آمریکایی در عراق نیز شدت گرفته است. در آخرین مورد، در تاریخ ۲۹ فروردین، اصابت پنج راکت به پایگاه نظامی شهر بلد استان صلاح‌الدین عراق که میزبان نیروهای آمریکایی است، پنج زخمی بر جای گذاشت.

تاکنون هیچ کدام از گروه‌های شبه‌نظامی فعال در عراق مسئولیت این حمله را برعهده نگرفته است اما رویترز می‌گوید مقامات عراقی معتقدند که برخی از گروه‌های مورد حمایت ایران حملات مشابهی را در گذشته انجام داده‌اند.

ارتش عراق ۲۵ اسفند پارسال و ۱۵ فروردین امسال نیز از پرتاب ۹ راکت توسط گروهای ناشناس به پایگاه هوایی بلد خبر داده بودند اما این حملات تلفات جانی در پی نداشت.

از زمان آغاز به کار جو بایدن به‌عنوان رئیس‌جمهوری آمریکا در ماه ژانویه، حداقل ۲۰ راکت به پایگاه‌های میزبان نیروهای آمریکایی در عراق شلیک شده است.

مقام‌های امنیتی غربی درباره حملات پیشین گفته بودند که از موشک‌های «مدل آرش ساخت ایران» استفاده شده بود.

آقای مک‌کنزی در بخش دیگری از سخنان خود درباره برنامه ایالات متحده برای خروج نیروهای نظامی این کشور از افغانستان گفت اگر چه هدف قرار دادن تروریست‌ها در افغانستان بعد از خروج نیروهای نظامی آمریکا سخت خواهد بود، اما ایالات متحده به صورت کامل برای دفاع از خود آماده شده است.

هم‌اکنون شش هزار و ۱۴۷ نیروهای نظامی آمریکا در افغانستان مستقر هستند و قرار است همه آنها طی ماه‌های آینده افغانستان را ترک کنند.

البته آمریکا گفته است یک گروه کوچک از نظامیان این کشور برای حفاظت از سفارت واشنگتن در کابل باقی خواهند ماند.

ایران از برنامه خروج نظامیان آمریکا از افغانستان استقبال کرده است.

با استفاده از گزارش‌های بلومبرگ، رادیو فردا؛ ف.ق/س.ن

XS
SM
MD
LG