لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۶:۲۹

غرق شدن سه کشتی حامل پناهجو در مدیترانه؛ احتمال مرگ ۱۷۲ نفر


عکسی آرشیوی از پناهجویان در دریای مدیترانه
عکسی آرشیوی از پناهجویان در دریای مدیترانه

سازمان بین‌المللی مهاجرت از غرق شدن سه قایق حامل پناهجویان در بخش آب‌های لیبی دریای مدیترانه طی سه روز گذشته خبر داده و می‌گوید احتمالا همه ۱۷۲ سرنشین این قایق‌ها جان باخته‌اند.

صفا مسهلی سخنگوی این نهاد بین‌المللی روز جمعه سوم اردیبهشت در اجلاس سازمان ملل اعلام کرد شمار حوادث غرق شدن پناهجویان دریای مدیترانه در سال جاری سه برابر پارسال شده است.

به گفته خانم مسهلی، در یکی از قایق‌ها ۱۳۰ نفر، در دومی ۲ نفر و در قایق سومی ۴۰ سرنشین بودند که گمان می‌رود همه این افراد در جریان غرق شدن قایق‌ها جان خود را از دست داده باشند.

وی در ادامه گفت تنها در بخش مرکزی دریای مدیترانه طی سال جاری ۵۰۰ پناهجو غرق شده که این رقم در مقایسه با دور مشابه پارسال بیش از سه برابر شده است. در دور مشابه پارسال (تقریبا چهار ماه ابتدایی ۲۰۲۰) حدود ۱۴۹ پناهجو در این منطقه غرق شده بود.

وی همچنین گفت در کل دریای مدیترانه شمار پناهجویان غرق شده در سال جاری میلادی به ۶۵۰ نفر رسیده است.

خانم مسهلی در ادامه گفت با توجه به نبود قایق‌های تجسس و نجات در این مناطق، نظارت بر حوادث غرق شدن قایق‌های حامل پناهجویان نیز تضعیف شده است.

فقر، جنگ، تغییرات اقلیمی و امید به زندگی بهتر در اروپا و کشورهای مرفه باعث مهاجرت و پناهندگی دهها میلیون نفر در هر سال می‌شود.

آمارهای سازمان ملل نشان می‌دهد پارسال شمار کسانی که مجبور به ترک دیار خود شده‌اند، در سال گذشته میلادی به ۲۸۱ میلیون نفر رسیده است. این گزارش می‌افزاید در فاصله سال‌های ۲۰۰۰ تا ۲۰۱۰ شمار پناهجویان در جهان ۴۸ میلیون نفر افزایش یافته بود، اما در دهه گذشته رشد پناهجویان در جهان ۶۰ میلیون نفر بوده است.

شیوع کرونا و بدتر شدن وضعیت مردم کشورهای فقیر بر انگیزه شهروندان این کشورها برای ترک سرزمینشان افزوده است، اگرچه محدودیت‌های اجتماعی و بسته بودن مرزها کار را برای پناهجویان سخت‌تر کرده است.

آمارهای سازمان ملل نشان می‌دهد اتحادیه اروپا بزرگترین مقصد پناهجویان در جهان است و تا پایان سال ۲۰۲۰ حدود ۸۱ میلیون نفر به این قاره پناهنده شده‌ یا مهاجرت کرده‌اند.

وضعیت جنگی، بیکاری و فقر گسترده در کشورهایی نظیر سوریه، عراق، افغانستان، یمن و برخی دیگر از کشورها نیز به اوج‌گیری شمار پناهجویان جهان دامن زده است.

با استفاده از گزارش‌های سازمان ملل، خبرگزاری آناتولی و سازمان بین‌المللی مهاجرت؛ د.خ/س.ن

XS
SM
MD
LG