لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۶:۴۳

جنجال انتشار اظهارات ظریف؛ ۱۵ نفر ممنوع‌الخروج شدند


انتشار فایل صوتی گفت‌وگوی محمدجواد ظریف با سعید لیلاز فضای سیاسی ایران را به شدت متاثر از خود کرده است
انتشار فایل صوتی گفت‌وگوی محمدجواد ظریف با سعید لیلاز فضای سیاسی ایران را به شدت متاثر از خود کرده است

خبرگزاری ایسنا از ممنوع‌الخروجی بیش از ۱۵ نفر در ارتباط با انتشار فایل مصاحبه محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه خبر داده است.

خبرگزاری ایسنا از ممنوع‌الخروجی بیش از ۱۵ نفر در ارتباط با انتشار فایل مصاحبه محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه خبر داده است.

این خبرگزاری به نقل از یک منبع مطلع در قوه قضاییه، از ۱۵ نفری که ممنوع‌الخروج شده‌اند با عنوان عوامل مرتبط با مصاحبه اخیر محمد جواد ظریف یاد کرده و نوشته است که آنها در پرونده انتشار صوت اظهارات ظریف از سوی دستگاه قضایی ممنوع‌الخروج شدند.

شنیده‌های رادیو فردا از منابع موثق حاکی است که سعید لیلاز روزنامه‌نگار نزدیک به دولت، حسام‌الدین آشنا رئیس مستعفی مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست جمهوری و دیاکو حسینی تحلیلگر ارشد این مرکز جزو افراد ممنوع‌الخروج هستند.

انتشار فایل صوتی گفت‌وگوی محمدجواد ظریف با سعید لیلاز بازتاب گسترده‌ای در عرصه سیاست ایران داشت و خبرگزاری ایرنا روز پنج‌شنبه، ۹ اردیبهشت، نوشت که حسام الدین آشنا پس از انتشار این فایل و جنجال‌هایی که بر سر آن در فضای سیاسی ایران ایجاد شد، از سمت ریاست مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست‌جمهوری«استعفا» کرده است.

خبرگزاری تسنیم نیز امروز به نقل از حاجی دلیگانی، نماینده شاهین‌شهر در مجلس از شکایت تعدادی از نمایندگان از حسن روحانی و محمد جواد ظریف به قوه قضائیه خبر داده است.

وزارت خارجه ایران این گفت‌وگو را که زیر نظر «مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست جمهوری» انجام شده «محرمانه» خوانده و سخنگوی دولت نیز مدعی شده که فایل صوتی این گفت‌وگو «سرقت شده» و وزارت اطلاعات پیگیر این رخداد است.

محمدجواد ظریف در این گفت‌وگو انتقادات بی‌سابقه‌ای را از تسلط نظامیان بر سیاست خارجی ایران مطرح می‌کند و می‌گوید که برخی از این سیاست‌ها از جمله سیاست‌های مربوط به سوریه ناشی از «اراده روسیه» بوده است.

او گفته که حکومت ایران «میدان» یعنی عرصه فعالیت سپاه پاسداران را بر «دیپلماسی» ترجیح داده و قاسم سلیمانی، فرمانده «میدان» نظام، را به وارد کردن آسیب به دیپلماسی دولت روحانی متهم کرد.

آقای ظریف همچنین قاسم سلیمانی را متهم کرد که در مسیر تلاش‌های دولت روسیه برای «نابود کردن» دستاوردهای برجام دولت روحانی با مسکو همراه بوده است.

وی با این حال در متنی که روز چهارشنبه، هشتم اردیبهشت، در اینستاگرام منتشر کرد عنوان کرد که گفته‌های او درباره دیپلماسی و میدان یک «بحث نظری در خصوص ارتباط دو بال قدرت خارجی جمهوری اسلامی ایران» بوده، اما به «بهانه‌ای برای دوگانه‌سازی میان نظامیان سرافراز و دیپلمات‌های غیور» تقلیل داده شده است.

حسن روحانی نیز هدف از انتشار این فایل را «ضربه زدن» به مذاکرات اتمی ایران با کشورهای ۴+۱ دانست.

وی گفت که «بنا بوده این فایل صوتی محرمانه باشد و بعدا [تنها] بخشی از آن منتشر شود».

به گفته او، وزارت اطلاعات «باید تمام توان خود را به کار گیرد و بفهمد چگونه سرقت شده است».

XS
SM
MD
LG