لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۶:۵۰

دیوان عدالت اداری جریمه مختل‌کننده‌های کلاب‌هاوس را لغو کرد


دیوان عدالت اداری روز شنبه، ۱۱ اردیبهشت، مصوبه دولت برای جریمه مختل‌کننده‌های کلاب‌هاوس، از شبکه‌های اجتماعی محبوب و قابل دسترس در ایران، را لغو کرد.

خبرگزاری‌های داخلی ایران، از جمله مهر گزارش داده که دیوان عدالت اداری دستور توقف موقت مصوبه هیات وزیران مبنی بر جریمه اپراتورها به دلیل ایجاد اختلال در شبکه اجتماعی کلاب هاوس را صادر کرد.

طی هفته‌های گذشته برخی از مقامات دولت روحانی از طریق این شبکه اجتماعی در تلاش برای ارتباط با مخاطبان بوده‌اند که آخرین نمونه آن، مصاحبه روز جمعه ۱۰ اردیبهشت اسحاق جهانگیری با رسانه‌ها پیرامون اقتصاد کشور بود.

لغو جریمه مصوب دولت برای مختل‌کننده‌های کلاب‌هاوس در روز شنبه درست یک روز بعد از مصاحبه آقای جهانگیری اعلام شده که در مصاحبه‌ای گفته بود: «شما وزیری (محمدجواد آذری جهرمی، وزیر ارتباطات و فن‌آوری) دارید که جلوی اختلال کلاب‌هاوس را می‌گیرد .... جریمه سنگین وضع شده است. دولت و رئیس جمهوری در این مسیر جدی است. کسانی که بخواهند در اینترنت اختلال ایجاد کنند، بازنده خواهند بود و دولت در کنار مردم است».

دوم اردیبهشت ماه دولت اعلام کرد که وزارت ارتباطات پیشنهادی مبنی بر جریمه روزانه ۵۰ میلیارد تومانی اپراتورها برای ایجاد اختلال خودسرانه در این اپلیکیشن به هیات وزیران ارائه کرده است که دولت نیز آن را تصویب کرد.

این گزارش می‌گوید پیشنهاد جریمه مختل‌کننده‌های کلاب‌هاوس از طرف وزارتخانه‌های ارتباطات و فناوری اطلاعات، امور اقتصادی و دارایی و اطلاعات و سازمان برنامه و بودجه کشور ارائه شده بود.

اختلال در کلاب‌هاوس در حالی است که آقای جهرمی می‌گوید این شبکه اجتماعی فیلتر نیست و محمدجعفر منتظری، دادستان کل ایران نیز روز ۱۷ فروردین گفت درباره مسدودسازی شبکه اجتماعی جدید کلاب‌هاوس در ایران در حال حاضر «تصمیمى» گرفته نشده است.

اظهارات وی پس از آن مطرح می‌شود که با راه‌اندازی شبکه اجتماعی کلاب‌هاوس، شماری از فعالان سیاسی و روزنامه‌نگاران برنامه‌های مختلفی که برخی از آنها کارکرد انتخاباتی دارد، در این شبکه برگزار می‌کنند.

این شبکه اجتماعی هنوز در ایران فیلتر نشده و حضور برخی فعالان سیاسی، وزرا و نامزدهای احتمالی انتخابات ریاست جمهوری آینده ایران در آن، در روزهای اخیر خبرساز بوده است.

با آن که دادستان کل ایران اعلام کرده که هنوز تصمیمی برای مسدودسازی این شبکه اجتماعی در ایران اتخاذ نشده، اما در چندین جلسه کلاب‌هاوس، از جمله یک گفت‌و‌گو با حضور محمدجواد ظریف و محمدجواد آذری جهرمی، وزاری خارجه و ارتباطات، به خبرنگاران ایرانی خارج از کشور اجازه طرح سوال داده نشد.

نگرانی از امکان بازداشت در داخل کشور نیز باعث شده کاربرانی که از داخل ایران در برخی جلسات شرکت می‌کنند، تاکید کنند که به رعایت قوانین جمهوری اسلامی پایبند هستند.

شماری از تحلیلگران از این اقدام به عنوان «فیلترینگ هوشمند» جمهوری اسلامی در این شبکه‌ اجتماعی، تلاش برای کنترل آن و در عین حال بهره‌برداری سیاسی و انتخاباتی از این ابزار نام می‌برند.

با استفاده از گزارش‌های مهر و رادیو فردا؛ د.خ/س.ن

XS
SM
MD
LG