لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۰۵:۵۸

ادعای پناهیان درباره ظهور امام دوازدهم شیعیان در صورت «سربلندی مردم در انتخابات»


Iran-- Alireza Panahian and Khamenei
Iran-- Alireza Panahian and Khamenei
علیرضا پناهیان

علیرضا پناهیان

واعظ نزدیک به رهبر جمهوری اسلامی

«اگر ملت ایران از امتحان انتخابات، سربلند بیرون بیاید، کافی است برای اینکه حضرت ظهور کنند»

گمراه‌کننده

علیرضا پناهیان، روز ۱۰ فروردین‌ماه در مصاحبه‌ای با خبرگزاری فارس، با اشاره به انتخابات ریاست جمهوری پیش‌رو، با بیان اینکه «من نمی‌دانم در زمان امام زمان هم رأی‌گیری خواهد بود یا نه»، گفت که «رأی‌گیری امروز امتحانی است برای جامعه ما تا نشان دهیم شایستگی ظهور حضرت را داریم یا نه؟»

این سخنران مذهبی نزدیک به رهبر جمهوری اسلامی، در ادامه افزود که «ملت ایران، اگر از حضور در رأی‌گیری‌ها و امتحان انتخابات، سربلند بیرون بیاید، کافی است برای اینکه حضرت ظهور کنند».

آیا ادعای او درست است؟ و حضور مردم در انتخابات ریاست جمهوری پیش‌رو می‌تواند شرایط «کافی» را برای ظهور امام دوازدهم شیعیان فراهم کند؟

این البته اولین بار نیست که علیرضا پناهیان، حمایت از جمهوری اسلامی را مقدمه‌ای برای ظهور امام زمان معرفی می‌کند. او فروردین‌ماه سال ۱۳۹۹ نیز در یک سخنرانی مجازی از «خدمت به نظام اسلامی و ولی‌فقیه» به عنوان «اولویت اصلی کنونی در زمینه‌سازی ظهور» نام برده بود.

سخنان اخیر علیرضا پناهیان نیز ادعایی گمراه‌کننده است که با سوءاستفاده از اعتقادات و باورهای دینی مردم، سعی می‌کند تا مشارکت در انتخابات را به عنوان تکلیفی دینی تعریف کند. این در حالی است که همزمان در فضای مجازی و اعتراض‌های صنفی در شماری از شهرهای ایران، بسیاری از مردم از تصمیم خود برای عدم شرکت در انتخابات خبر می‌دهند.

سخنرانان حکومتی و مقام‌های مسوول در جمهوری اسلامی تاکنون بارها با ادعای «زمینه‌سازی برای ظهور امام زمان» از مردم خواسته‌اند تا در مراسم‌های حکومتی به منظور حمایت از نظام حضور یابند و یا بسیاری از تحولات مختلف سیاسی، اجتماعی و اقتصادی را از «نشانه‌های ظهور» دانسته‌اند.

به عنوان شماری از اینگونه موارد، نماینده ولی فقیه در استان خراسان رضوی حتی کرونا را یکی از علایم ظهور دانسته بود. احمد علم‌الهدی در فروردین ماه سال ۱۳۹۹ با بیان اینکه «بعد از کرونا بت پرستان بت‌ها را در دریا ریختند»، گفته بود که «این نشانه ظهور است».

روزنامه «کیهان» چاپ تهران هم که توسط نماینده علی خامنه‌ای اداره می‌شود، اردیبهشت‌ماه سال ۱۳۹۶ و در آستانه برگزاری دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری اسلامی، از «انتخاب فرد اصلح» به عنوان «یکی از بسترهای ظهور» نام برد و با اشاره به تحولات وقت در فلسطین و لبنان و حزب‌الله نتیجه‌گیری کرد که «اینک در متن تحولات ظهور قرار داریم».

سردار علی شالیکار، فرمانده قرارگاه غدیر نیروی زمینی سپاه هم بهمن‌ماه سال ۱۳۹۶ در مراسم سالگرد انقلاب سال ۱۳۵۷ «منتظران واقعه امام عصر» را کسانی توصیف کرده بود که «با تمام وجود به تقویت و بالندگی نظام مقدس جمهوری اسلامی بپردازد». او از همه خواسته بود که خود را برای «انقلاب جهانی» امام دوازدهم شیعیان «آماده» کنند.

در مردادماه سال ۱۳۹۱ نماینده وقت علی خامنه‌ای در سپاه پاسداران گفت که «در صورت ادامه حکومت صدام و حسنی مبارک زمینه ظهور امام زمان (عج) در خاورمیانه فراهم نمی‌شد». علی سعیدی تاکید کرده بود که «هم‌اکنون علایم و شرایط خاص ظهور امام زمان، در خاورمیانه فراهم شده است».

از سوی دیگر، طی هفته‌های اخیر کارزار «نه به جمهوری اسلامی» با استقبال فراگیری از سوی مردم مواجه شده است؛ همچنین، در جدیدترین تجمع‌های اعتراضی علیه وضعیت معیشتی نیز معترضان به صراحت درباره تصمیم خود برای عدم حضور در انتخابات شعار سردادند. از جمله، شماری از بازنشستگان و مستمری‌بگیران تامین اجتماعی در فروردین‌ماه چندین مرتبه در ده‌ها شهر ایران به خیابان آمدند و ضمن اعتراض به وضعیت معیشتی خود، شعارهایی همچون «ما دیگه رای نمی‌دیم از بس دروغ شنیدیم»، «حمایتی ندیدیم ما دیگه رای نمی‌دیم» و «ما دیگه رای نمی‌دیم عدالتی ندیدیم» سر دادند.

حالا، در فاصله حدود دو ماه تا برگزاری انتخابات ریاست جمهوری، سخنان علیرضا پناهیان مبنی بر اینکه «ملت ایران، اگر از حضور در رأی‌گیری‌ها و امتحان انتخابات، سربلند بیرون بیاید، کافی است برای اینکه حضرت ظهور کنند»، ادعایی گمراه کننده با هدف سواستفاده از باورها و اعتقادهای دینی مردم به منظور افزایش مشارکت مردم در انتخابات پیش‌رو است؛ ادعایی از جنس موارد پیشین که سعی می‌کند تا ذهن افکار عمومی درباره دلایل و انگیزه‌های مشارکت در انتخابات به مثابه نوعی کنش مدنی و حقوق شهروندی را به سمت یک وظیفه یا تکلیف دینی منحرف سازد.

تازه‌های ایران و جهان

XS
SM
MD
LG