لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۲۲

انقلاب جدید آی‌بی‌ام در دنیای کامپیوتر


ویفر سیلیکونی حاوی تراشه‌های ساخته‌شده با فناوری ترانزیستور دو نانومتری
ویفر سیلیکونی حاوی تراشه‌های ساخته‌شده با فناوری ترانزیستور دو نانومتری

مجلهٔ فناوری: شرکت آی‌بی‌ام موفق شده است اولین پردازندهٔ دو نانومتری جهان را با ۵۰ میلیارد ترانزیستور بسازد. این پردازنده با توجه به قدرت بسیار بالا می‌تواند در چند سال آینده یک انقلاب در دنیای کامپیوتر ایجاد کند.

انقلاب از نوع آی‌بی‌ام

پردازندهٔ جدید آی‌بی‌ام بر اساس روش دو نانومتری تولید شده است که می‌تواند مصرف انرژی را کاهش دهد و در عین حال سرعت را به‌شدت افزایش دهد.

فناوری دو نانومتری این شرکت در برابر سریع‌ترین پردزانده‌های جهان با لیتوگرافی هفت نانومتری جهان حدود ۵۰ درصد سریع‌تر است و مصرف انرژی آن نیز ۷۵ درصد کمتر شده است.

با استفاده از این فناوری مثلاً در موبایل‌ها می‌توان با میزان مصرف باتری بسیار کمتر عملیات‌های پیچیده و سنگین‌تر را انجام داد.

آی‌بی‌ام ادعا کرده است که با این پردازندهٔ جدید عمر باتری یک گوشی چهار برابر می‌شود، یعنی به‌جای یک روز، با یک بار شارژ می‌توان چهار روز با یک گوشی کار کرد. با این پردازنده، رایانه‌ها هم بسیار قدرتمندتر از امروز خواهند شد و مصرف باتری لپ‌تاپ‌ها نیز به‌شدت کاهش خواهد یافت.

خداحافظی سونی با دوربین‌های دی‌اس‌ال‌آر

شرکت سونی روند تولید دوربین‌های DSLR خود را قطع کرد. این دوربین‌ها شامل مدل‌های Sony a99 II و Sony a77 II و Sony a68 می‌شوند .

این شرکت تمام تمرکز خود را در تولید دوربین‌های بدون آینه گذاشته است و فعلاً یکی از پیشتازان دوربین‌های عکاسی بدون آینه در جهان است. البته شرکت‌های کنون، نیکون و پاناسونیک هم روند مشابهی را در پیش گرفته‌اند و احتمالاً در آینده تولید دوربین‌های آینه‌دار با کاهش شدید روبه‌رو خواهد شد.

گوشی تاشوی اوپو

شرکت‌های سازندهٔ موبایل در چین در حال عرضه گوشی‌های تاشو هستند. تاکنون گوشی‌های تاشوی عرضه‌شده توسط شرکت‌های بزرگ مانند سامسونگ قیمت‌های بالایی داشته‌اند، اما ورود شرکت‌های چینی که گوشی‌های ارزانی می‌سازند، احتمالا باعث رواج یافتن گوشی‌های تاشوی ارزان‌قیمت خواهد شد.

یکی از شرکت‌هایی که در چین گوشی ارزان می‌سازد، شرکت «اوپو»ست. شرکت اوپو یک گوشی تاشوی عمودی ساخته که دارای صفحه‌نمایشی به ابعاد هفت اینچ است. این محصول در قسمت بیرونی دارای نمایشگر دو اینچی است. طراحی این گوشی تلفن همراه شباهت زیادی به محصولاتی مانند گلکسی زد فلیپ و موتورولا ریزر دارد.

Oppo X 2021 rollable phone
Oppo X 2021 rollable phone
گوگل هم راه اپل را در حریم خصوصی می‌رود

شرکت اپل در آی‌اواس ۱۴ روش تازه‌ای را با نام برچسب حریم خصوصی انتخاب کرده است. این روش به کاربران این امکان را می‌دهد تا به هر اپلیکیشن اجازه دهند به چه اطلاعاتی دسترسی پیدا کند. پس از این اقدام، گوگل هم قصد دارد روش مشابهی را در پیش بگیرد. بر این اساس گوگل از سازندگان اپلیکیشن‌ها می‌خواهد که دقیقاً مشخص کنند چه اطلاعاتی را جمع‌آوری می‌کنند تا کاربران بتوانند در اندروید هم مانند آی‌اواس عمل کنند.

گوگل توسعه‌دهندگانی را که اطلاعات جمع‌آوری‌شده را به‌صورت شفاف نشان ندهند، مشمول جریمه خواهد کرد و احتمال حذف برنامه‌های آن‌ها هم وجود خواهد داشت.

ویندوز ۱۰ بهبود می‌یابد

شرکت مایکروسافت قصد دارد برخی موارد را در نسخهٔ بهبودیافتهٔ ویندوز ۱۰ اِعمال کند. این تغییرات در به‌روزرسانی با نام «سان ولی» رخ خواهد داد. این به‌روزرسانی قرار است تغییرات ظاهری را نیز در ویندوز ۱۰ ایجاد کند.

در مدل به‌روزرسانی‌شدهٔ ویندوز ۱۰ نوع طراحی پنجره‌ها تغییراتی در جهت زیبا شدن به خود گرفته و مواردی مانند فایل اکسپلورر هم توسعه یافته است. در منوی استارت و اپلیکیشن‌های داخلی هم تغییراتی رخ داده است.

در این نسخهٔ جدید یکی از تغییرات در شکل ظاهری آیکون‌ها خواهد بود. این به‌روزرسانی قرار است تا آبان امسال در اختیار کاربران ویندوز قرار بگیرد.

XS
SM
MD
LG