لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۶:۲۶

ند پرایس: بازگشت به برجام مانع تحریم ایران در سایر موارد نیست


ند پرایس، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا
ند پرایس، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا

ند پرایس، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا گفت اگر آمریکا به برجام بازگردد باز هم ایران را در ارتباط با سایر حوزه‌ها ازجمله «حمایت از تروریسم، پشتیبانی از گروه‌های نیابتی و نقض حقوق بشر» تحت فشار قرار خواهد داد.

ند پرایس در نشست خبری خود در روز دوشنبه، ۲۰ اردیبهشت، تأکید کرد هیچ بندی در برجام نیست که استفاده از تحریم‌ها برای رسیدگی به آن حوزه‌ها را ممنوع کند و «حتی اگر طرفین به پایبندی به تعهدات برجامی خود بازگردند ... ما سیاست پاسخگو کردن تهران را با قاطعیت ادامه خواهیم داد.»

روز دوشنبه انجمن قلم آمریکا، به همراه تعدادی از سازمان‌های حقوق بشری، در نامه‌ای خطاب به جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا، از او خواستند که توجه به «حقوق بشر» را در اولویت رویکرد سیاست خارجی دولت خود در قبال حکومت ایران قرار دهد.

اسفندماه گذشته نیز خبر رسید که قانون‌گذاران جمهوری‌خواه در مجلس سنا و مجلس نمایندگان ایالات متحده با ارائه لوایحی متعدد، به دنبال جلوگیری از کاهش تحریم‌ها علیه ایران‌اند و در بعضی از این لوایح حتی مسئله تشدید تحریم‌ها علیه ایران را پیش کشیده‌اند.

جدا از مسئله برجام، دولت پیشین آمریکا، ذیل قوانین مرتبط با تروریسم تحریم‌هایی علیه ایران وضع کرده است که به عقیده تحلیلگران، لغو آنها سخت خواهد بود.

الیوت آبرامز، نماینده دولت ترامپ در امور ایران و ونزوئلا، در روزهای آخر دوره ریاست‌جمهوری دونالد ترامپ گفته بود اگر جو بایدن در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا به پیروزی برسد، کار ساده‌ای برای لغو تحریم‌های ایران در پیش ندارد.

او گفته بود: «برخی از این تحریم‌ها از سال ۱۹۷۹ برقرار بوده و ربطی به برنامه هسته‌ای ایران ندارد؛ برخی از این تحریم‌ها نیز در ذیل قانون مبارزه با تروریسم وضع شده که برای لغو این تحریم‌ها باید اثبات شود ایران حامی تروریسم نیست. حالا چطوری می‌خواهید این تحریم‌ها را لغو کنید؟»

این مقام آمریکایی افزوده بود: « ساختار تحریم‌های ایالات متحده بسیار جامع و گسترده است و از این رو برای مدت زمانی دوام خواهد آورد.»

در ارتباط با روند بازگشت به توافق هسته‌ای هم وندی شرمن، معاون وزیر خارجه آمریکا، در روزهای اخیر از دستیابی به پیشرفت‌هایی در مذاکرات احیای توافق هسته‌ای با ایران در وین خبر داد اما این مسیر را طولانی دانست.

دور چهارم مذاکرات هسته‌ای با شرکت کشورهای حاضر در این توافق و مشارکت غیر مستقیم آمریکا روز جمعه ۱۷ اردیبهشت در وین آغاز شد.

با استفاده از نشست خبری ند پرایس و رادیوفردا / پ.پ
XS
SM
MD
LG