لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۱۵:۲۱

بازار خودرو در انتظار کاهش قیمت، اگر شورای رقابت بگذارد


نمونه‌ای از پژو ۵۰۸ در کارخانۀ ایران‌خودرو که سال ۲۰۱۶ قرار بود با همکاری شرکت پژو سیتروئن در ایران تولید شود، اما با خروج آمریکا از برجام منتفی شد
نمونه‌ای از پژو ۵۰۸ در کارخانۀ ایران‌خودرو که سال ۲۰۱۶ قرار بود با همکاری شرکت پژو سیتروئن در ایران تولید شود، اما با خروج آمریکا از برجام منتفی شد

در صورت بازگشت آمریکا به برجام و کاهش قیمت دلار، بازار خودرو در ایران احتمالاً با یک دوره کاهش قیمت مواجه خواهد شد. بر همین اساس، این بازار فعلاً در حالت انتظار به سر می‌برد.

قیمت دلار یکی از اصلی‌ترین عوامل تغییر قیمت خودرو در بازار ایران است. مجیدرضا حریری، رئیس اتاق بازرگانی ایران و چین، به ایسنا گفته است: «درصورتی که دو عامل فضای روانی و کاهش فشار تحریم‌ها رخ دهد، می‌توان انتظار داشت که نرخ دلار به کانال ۱۵ هزار تومان نیز نزدیک شود.»

همچنین رئیس اتحادیه نمایشگاه‌داران خودرو اهواز با بیان این‌که قیمت خودروهای ایرانی ۱۰ تا ۱۵ میلیون تومان کاهش یافته است، گفت: «اگر ریزش قیمت دلار ادامه داشته باشد، خواه‌ناخواه قیمت خودرو نیز ریزشی می‌شود.»

عبدالرضا عساکره با اشاره به کاهش قیمت خودرو در بازار همچنین اعلام کرد که «حدود دو هفته است که قیمت خودرو رو به کاهش است و علت اصلی این کاهش قیمت در مدت جاری، ریزش قیمت دلار بوده است».

برخی کارشناسان معتقدند شورای رقابت در این شرایط سعی دارد کاری کند این روند به نفع خودروسازان تغییر کند و قیمت‌ها افزایش یابد. سال گذشته هم با برخی تصمیم‌گیری‌ها، درست زمانی که قیمت خودرو در حال کاهش بود، چند تصمیم توسط این شورا ابلاغ شد که یا میزان کاهش قیمت را کم کرد یا روند را به سمت افزایشی شدن قیمت خودرو تغییر داد.

چندی پیش شورای رقابت تصمیم گرفت افزایش متوسط ۸.۲ درصد قیمت برای محصولات گروه صنعتی ایران‌خودرو و متوسط ۸.۹ درصد برای محصولات گروه سایپا برای سال ۱۴۰۰ را تصویب کند.

برخی فکر می‌کردند این تصمیم می‌تواند باعث شود قیمت‌ها در بازار افزایش پیدا کند، اما بازار مسیر دیگری را رفت.

بر اساس آن‌چه برخی خبرگزاری‌ها در ایران گزارش داده‌اند، بررسی آخرین آگهی‌های درج‌شده در سایت‌های اینترنتی معاملات و مقایسۀ آن‌ها با قیمت‌های اردیبهشت‌ماه نشان می‌دهد که به‌طور مثال در محصولات گروه صنعتی ایران‌خودرو، پژو ۲۰۶ تیپ دو که تا ۲۱۸ میلیون تومان هم پیش رفته بود، اکنون با حدود قیمت ۱۹۸ میلیون تومان معامله می‌شود.

با همین ترتیب، پژو پارس از حدود ۲۱۸ میلیون تومان پایین آمده و به ۲۱۰ میلیون تومان نزدیک شده است. سمند LX نیز از ۱۹۱ میلیون تومان به حدود ۱۸۲ میلیون تومان رسیده است.

سایپا ۱۱۱ از ۱۲۷ میلیون تومان به ۱۲۴ میلیون تومان، سایپا ۱۳۱ از ۱۱۶ میلیون تومان به حدود ۱۱۰ میلیون تومان ،ساینا از ۱۴۸ میلیون تومان به ۱۴۰، تیبا ۲ از ۱۳۲ تومان به ۱۲۵ و قیمت تیبا۲ پلاس از ۱۵۰ میلیون به ۱۴۰ تا ۱۴۵ میلیون تومان رسیده است.

آن‌گونه که روزنامۀ دنیای اقتصاد گزارش کرده است، از آن‌جا که رشد قیمت کارخانه‌ای خودروها معمولاً بازار را هم تحریک می‌کند، انتظار می‌رفت منحنی قیمت خودروها در بازار آزاد بلافاصله صعودی شود، اما فعلاً چنین اتفاقی رخ نداده است.

کارشناسان بازار با تأکید بر این‌که به‌دلیل مسائل مربوط به شیوع ویروس کرونا و همچنین تعطیلی بازار و مراکز شماره‌گذاری، معاملات در بازار خودرو نیز به‌نوعی قفل شده است، می‌گویند که آن‌چه در حال حاضر اثر افزایش قیمت کارخانه‌ای خودرو بر منحنی قیمت بازار را خنثی کرده، تداوم روند نزولی ارز است.

بر اساس این گزارش، حکم شورای رقابت هرچند توان لازم برای بالا بردن قیمت در بازار را نداشته، با این حال به‌نوعی روند کاهش قیمت را تحت‌ تأثیر قرار داده است. به‌عبارتی، این حکم (افزایش قیمت کارخانه‌ای خودروها) سبب شده سرعت کاهش قیمت در بازار (متأثر از روند نزولی ارز) کم شود که البته در صورت تداوم ریزش قیمت در بازار ارز، احتمال سرعت گرفتن دوبارۀ آن وجود دارد.

در هر حال، سرنوشت بازار خودرو و قیمت‌ها باز هم به برجام و کاهش قیمت ارز گره خورده است و در صورت احیای برجام، احتمالاً بازار خودرو ایران چه از نظر محصول و چه از نظر قیمت دچار تغییر و تحول شدیدی خواهد شد و بازار خودرو ایران روزگار تازه‌ای را آغاز خواهد کرد.

XS
SM
MD
LG